24 mai, 2004, Mihăileşti: Explozia care plasează Buzăul în istoria catastrofelor din România
Este cel mai mare dezastru produs pe şoselele din România! Un camion cu azot a explodat pe drumul European 85, la Mihăileşti, în judeţul Buzău, deflagraţia soldându-se cu 18 morţi şi 13 răniţi
De Redactia Observator la 23.05.2014, 21:42- Alege ce urmează! Tu eşti liderul! Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegeri, faţă în faţă cu Alessandra Stoicescu de la ora 19:30, la Antena 1
- Alegeri prezidențiale 2024 LIVE TEXT. A început votul în diaspora. Primii români au votat în Noua Zeelandă
Este cel mai mare dezastru produs pe şoselele din România! Un camion cu azot a explodat pe drumul European 85, la Mihăileşti, în judeţul Buzău, deflagraţia soldându-se cu 18 morţi şi 13 răniţi
24 mai 2004. Comuna buzoiană Mihăileşti a fost martora unei tragedii. O explozie puternică, înregistrată în jurul orei 5:50 pe DE 85, în dreptul acestei localităţi, a semănat moartea pe un perimetru de aproximativ un kilometru.
La ora 5:50 o explozie la 32 de de kilometri de Buzău avea să schimbe România pentru totdeauna!
Totul începe cu momentul în care şoferul Florin Marcu pierde controlul vehiculului şi intră în şanţ. Camionul cu 400 de saci de azotat de amoniu de la Combinatul Chimic Doljchim se răstoarnă pe o parte şi ia foc, în partea din faţă. La ora 5.30, sosesc două echipaje de pompieri din Buzău, şeful postului de Poliţie din Mihăileşti şi doi corespondenţi Antena 1, cameramanul Ionuţ Barbu şi reporterul Elena Popescu.
În timp ce se acţionează pentru stingerea incendiului, în jurul orei 5.50, camionul explodează. Mor pe loc 18 persoane şi alţi 13 sunt răniţi. Resturi umane şi ale camionului sunt aruncate de suflu pe o rază de peste un kilometru. Şoseaua este distrusă pe o lungime de peste 30 de metri, în urma exploziei formându-se un crater cu adâncimea de 7 metri.
La doar cinci ore de la tragedie, ancheta se închide!
În jurul orei 6.00, la faţa locului apar echipaje ale poliţiei buzoiene, urmate de specialişti de la Protecţia Civilă. Reprezentanţi ai Parchetului Buzău împrejmuiesc zona pe un diametru de 500 de metri. În jurul orei 9.30 soseşte un pluton de jandarmi pentru a strânge rămăşiţele rezultate în urma exploziei. La doar cinci ore de la producerea exploziei, anchetă de la faţa locului se închide, iar buldozerele şi excavatoarele încep astuparea craterului şi repararea şoselei.
În urma unei campanii de presă, în noaptea de marţi spre miercuri, ministrul Justiţiei, Cristian Diaconescu, face o inspecţie la Mihăileşti. Ancheta este redeschisă, iar echipa de procurori care face cercetarea este schimbată. Până la sfârşitul săptămânii, apar primele ipoteze privind producerea accidentului. Prima ar fi aceea că, în momentul în care autotrenul a intrat în şanţ, rezervorul s-a lovit de un cap de pod, s-a spart şi a luat foc din cauza unui scurtcircuit la bateria camionului.
A doua ipoteză este că sursa de foc a pornit din cabina autocamionului. Procurorii stabilesc la scurt timp că explozia de la Mihăileşti a generat distrugeri totalizând peste 2,6 miliarde lei vechi. Guvernul României acordă câte un ajutor de urgenţă pentru familiile victimelor, în valoare de 120 de milioane de lei. Şi răniţii primesc câte un ajutor în valoare de 60 de milioane de lei.
Vinovaţii pentru cumplitul accident plătesc, însă durerea celor rămaşi în viaţa rămâne...
Vinovaţi de producerea dezastrului de la Mihăileşti au fost găsiţi cei trei reprezentanţi ai firmelor care au asigurat transportul şi livrarea azotatului de amoniu: Ionel Neagoe, administratorul Ney Transport SRL, Mihai Gună, patronul Mihtrans SRL, şi Ion Gherghe, fost director al combinatului Doljchim din Craiova.
Aceştia au fost condamnaţi la câte patru ani de închisoare, după un lung şi dificil proces. În decembrie 2006, Ionel Neagoe, Mihai Guna şi Ion Gherghe au fost condamnaţi de Judecătoria Focşani la patru ani de închisoare cu executare, fiecare, şi la plata unor despăgubiri.
Bilanţul tragic:
Alin Magearu, 37 de ani, Buzău
Camelia Simion, 50 de ani, Râmnicu Sărat
Daniel Pelmuş, 37 de ani, Mihăileşti, Buzău
Doru Mihai Mihalache, căpitan, 33 de ani, Buzău
Elena Popescu, reporter, 26 de ani, Valea Râmnicului, Buzău
Emil Şerbu, Valea Râmnicului, Buzău
Florin Valentin Oprea, locotenent post-mortem, 21 de ani, Blăjani, Buzău
Georgian Medeleanu, locotenent post-mortem, 21 de ani, Blăjani, Buzău
Ion Tudose, 34 de ani, Mihăileşti, Buzău
Ionuţ Ovidiu Barbu, cameraman, 25 de ani, Buzău
Liviu Stan, locotenet post-mortem, 23 de ani, Tisău, Buzău
Marian Ailincăi, 26 de ani
Nicolae Jianu, locotenent post-mortem, 25 de ani, Ruşeţu, Buzău
Râca Ionescu, 34 de ani, din Mihăileşti, Buzău
Romeo Necula, maior post-mortem, 35 de ani, Verneşti, Buzău
Valentin Cezar Manta, locotenent post-mortem, 21 de ani, Tisău, Buzău
Valentin Magearu, 23 de ani, Buzău
Roman Marcu Florin, 36 de ani, Craiova, şoferul TIR-ului