Autostrada Sebeş - Turda are nevoie constantă de reparații la nici trei ani de la inaugurare. "E ceva de necrezut. Ne facem că muncim"
Autostrada Sebeş - Turda pare să aibă rezistenţa unui castel de nisip. Inaugurată în urmă cu nici trei ani, are nevoie constant de reparaţii. Nici nu s-au încheiat bine lucrările pe o porţiune, că alte două secţiuni au nevoie de intervenţii urgente. Asfaltul s-a fisurat aşa că au fost impuse deja restricţii de circulaţie.
De Alex Prunean la 19.06.2023, 21:50Şoferii care circulă pe autostradă de la Turda la Sebeş trebuie să reducă viteza până la 40 de km pe oră şi să folosească o singură bandă.
Alex Prunean, reporter Observator: "Primele probleme sunt chiar aici, aproape de kilometrul 0, pe breteaua ce duce spre autostrada A1. Gropile au apărut pe o porțiune reasfaltată nu cu mult timp în urma, tot din cauza unor cratere formate în primavară."
Localnic: "Made in Romania."
Localnic: "N-am cuvinte. E ceva de necrezut. Ne facem că muncim."
Şi pe sensul opus de mers, la doar 15 kilometri distanţă de primele restricţii, şoferii trebuie să încetinească.
Alex Prunean, reporter Observator: "Aici, la kilometrul 16, pe o porțiune de 200 de metri, taluzul de pe margine, banda de urgență, dar și prima banda de circulație au început să se surpe. Crăpăturile și denivelarile sunt tot mai mari de la o zi la alta și se mai poate circula doar pe banda dinspre axul autostrăzii."
Localnic: "Problabil din cauza solului se fac alunecări de teren. Nu este ceva normal."
În această după amiază, chiar în zona restricţionată pe sensul către Turda, a avut loc un accident de circulaţie. Un şofer de TIR a intrat în parapet şi a dărâmat un indicator, după ce o roată a explodat. Camionul a fost cuprins de flăcări, iar traficul a fost paralizat timp de o oră.
Reparații plătite de constructor
În aceeaşi zonă, abia au fost încheiate lucrările luna trecută, un tronson lung de 50 metri, pe sensul spre Turda. Reparaţiile vor fi făcute pe cheltuiala constructorului italian al lotului cu probleme, pentru că autostrada este în garanţie. Compania Naţională de Autostrăzi crede că ploile abundente din ultima perioadă sunt de vină pentru gropi şi fisuri dar trebuie făcute şi teste.
Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR: "În ultima perioadă clima s-a schimbat în România şi în loc de iarnă şi de zăpadă, avem cantiţăti foarte mari de apă care îşi găsesc puncte de scurgere pe unde nu găseau înainte. Noi am cerut să se realizeze o expertiză. Trebuie văzut dacă sunt depozite de apă, dacă sunt alte cauze. Se vor face foraje pentru a stabili variaţia sezonieră a nivelului apelor freatice. Un proiectant care ştie meserie ar fi trebuit să le vadă, mai ales că pe zona respectivă apar frecvent alunecări de teren."
A10 este prima autostradă finalizată cap coadă la noi în ţară după 1989. A fost dată complet în circulaţie în decembrie 2020, după şapte ani de lucrări. În medie, un kilometru construit a costat 10 milioane de euro.