Antena LIVE

Curs valutar

Galerie foto

China ar putea lua teritoriu de la Muntenegru, dacă statul din Balcani nu va plăti o tranșă de împrumut pentru autostrada care nu duce nicăieri

Un proiect uriaș de infrastructură, finanțat cu împrumuturi din China, riscă să falimenteze Muntenegru. Statul și-a dublat în ultima perioadă datoria publică și luna aceasta ar urma să plătească o tranșă din împrumutul de un miliard de euro. Nu este însă clar dacă Podgorița va reuși să ramburseze suma în timp util. O copie a contractului, obținută de organizația media non-profit NPR, arată că Beijingul ar putea ocupa teritoriu muntenegrean, atât timp cât nu aparține armatei sau nu este folosit în scopuri diplomatice.

De la 04.07.2021, 17:49
WhatsApp
Galerie (3)
Muntenegru riscă să falimenteze din cauza unui proiect uriaș de infrastructură Profimedia Images

Așezată deasupra stâlpilor masivi de ciment, care se înalță deasupra pitorescului canion al râului Moraca, este o autostradă incompletă, care nu duce nicăieri și care amenință să falimenteze Muntenegru. Proiectul uriaș de infrastructură ar fi urmat să conecteze portul Bar, de la Marea Adriatică, de granița Serbiei, din nord, cu intenția ca sârbii să îl extindă ulteritor la capitala lor, Belgrad. Doar că China Road and Bridge Corporation, compania de stat care execută lucrarea cu muncitori chinezi, nu a reușit să termine prima secțiune din autostrada de 434 de kilometri, iar acum statul balcanic trebuie să ramburseze în iulie nu mai puțin prima tranșă din împrumutul de 1 miliard de dolari. Este însă neclar dacă autoritățile din Podgorița vor avea banii necesari.

Muntenegru riscă să falimenteze din cauza unui proiect uriaș de infrastructură

Profimedia Images

Vicepremierul muntenegrean Abazovic a spus că termenii contractului sunt ridicoli. "Nu e normal. E în afara oricărei logică a interesului național", a declarat el, pentru Euronews. Potrivit Daily Mail, o copie a contractului dintre Muntenegru și Banca de stat din China arată că, dacă țara va rata termenele de plată, autoritățile de la Beijing vor avea dreptul de a ocupa teritoriu muntenegrean, dacă acesta nu este folosit în scopuri militare sau diplomatice.

Cea mai scumpă autostradă din lume nu duce nicăieri

Pe acelaşi subiect

Muntenegru își construiește prima autostradă, dar în urma unui imens scandal al împrumuturilor, acum a devenit autostrada țării spre iad, scrie Euronews. 40 de poduri și 90 de tunele urmau să fie construite și finanțate de chinezi. Cu toate acestea, proiectul a primit lovitură după lovitură, acuzații de corupție, întârzieri de construcții și tragedii de mediu. Astăzi, din cei 170 de kilometri planificați, doar 40 au fost finalizați. Proiectul de miliarde de dolari finanțat de China amenință acum să deraieze economia micuței țări.

Muntenegru riscă să falimenteze din cauza unui proiect uriaș de infrastructură

Profimedia Images

Povestea începe cu fostul prim-ministru și actual președinte al Muntenegrului, Milo Djukanovic. El a conceput autostrada pentru a stimula economia în mica țară balcanică. Cu toate acestea, lipsit de fonduri pentru a începe construcția, el a acceptat un împrumut de miliarde de dolari din China în 2014. Alți investitori nu au vrut să se implice. Înainte de asta, studiile de fezabilitate franceze și americane au evidențiat riscurile unui astfel de proiect supradimensionat. Banca Europeană de Investiții și FMI au anunțat, de asemenea, că este o idee proastă. Acum, pe lângă pandemia care zdrobește economia dependentă de turism a Muntenegrului, țara se luptă să găsească o modalitate de a finanța porțiunile de drum lipsă. Autostrada ar trebui să lege portul Bar din sud de granița cu Serbia în nord. Prima secțiune era programată să fie terminată în 2020, dar încă nu este gata.

Autostrada către nicăieri

Guvernul a cheltuit deja 944 de milioane de dolari din împrumuturi chineze pentru a finaliza prima porțiune de drum, de doar 41 de kilometri, făcându-l printre cele mai scumpe bucăți de asfalt din lume, relatează AFP. Muncitorii chinezi au petrecut șase ani cioplind tuneluri prin roci solide și ridicând stâlpi de beton deasupra cheilor și canioanelor, dar drumul efectiv nu ajunge nicăieri. Alți 130 de kilometri mai trebuie construiți la un cost de cel puțin un miliard de euro (1,2 miliarde de dolari).

Muntenegru riscă să falimenteze din cauza unui proiect uriaș de infrastructură

Profimedia Images

„Construcția arată impresionant, dar nu trebuie să ne oprim aici. Este ca și cum ai cumpăra o mașină scumpă și ai lăsa-o parcată în garaj”, spune Dragan, în vârstă de 67 de ani, retras în satul Matesevo.

Criticii se întreabă cum va fi plătit restul drumului și vorbesc despre daunele de mediu cauzate de construcție, precum și de acuzațiile de corupție legate de acordarea contractelor. Localnicii tind să vadă părțile bune. "Această poveste are niște laturi bune pentru noi, sătenii. Unii au reușit să-și vândă pământul și să plece, ceea ce înainte era imposibil", a spus un sătean, a cărui casă cu două etaje se află acum la câțiva metri de stâlpii de beton gigantici care susțin autostrada cu patru benzi. „Am reușit să vând niște legume și găini lucrătorilor”, mărturisește un alt localnic din Matesevo, bucuros că movilele de resturi de pe șantier opresc inundațiile de pe râu.

Redactia Observator

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie. ...

muntenegru china autostrada proiect infrastructura
Întrebarea zilei
Vei merge la vot în turul 2 al alegerilor prezidențiale?

DA

NU

*după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰

Stiri Sportive Citește și
Rezultate oficiale vot diasporă – alegeri preşedintele României! Pe cine au...
Fanatik.ro
Publicat 24.11.2024
Fețe, fețe la prezidențiale – Imagini inedite cu candidații la vot (Galerie...
spotmedia.ro
Publicat 24.11.2024
Nu vă lăsați mințiți
spotmedia.ro
Publicat 23.11.2024
Meteorologii Accuweather anunță 3 zile consecutive de ninsori și viscol în...
Gandul
Publicat 24.11.2024
Secretul succesului suveranistului Călin Georgescu la alegerile prezidențiale....
Adevărul
Publicat 24.11.2024
De ce Carmen Iohannis nu a votat alături de soțul său, Klaus Iohannis, la...
A1
Publicat 24.11.2024
Horoscopul zilei de 25 noiembrie 2024. Peștii sunt perfecționiști. Află ce se...
CaTine
Publicat 24.11.2024
Andrei Rotaru și Cristina, femeia pe care a părăsit-o pentru ispita Diandra, au...
spynews.ro
Publicat 22.11.2024
S-au aliat OFICIAL cu Kosovo împotriva României în războiul de la TAS:...
GSP
Publicat 22.11.2024
Alegeri prezidențiale 2024. Exit-poll, la ora 21.00. Marcel Ciolacu și Elena...
Click.ro
Publicat 24.11.2024
Cel mai sănătos fruct din lume. Are un scor nutrițional de 96 din 100
Useit
Publicat 24.11.2024
Doliu în lumea artistică din România! Artistul a suferit un infarct înaintea...
Redacţia.ro
Publicat 23.11.2024
Ce așteptări au românii de la noul președinte al țării: „O viață mai...
libertatea.ro
Publicat 24.11.2024
Cher a vorbit despre singurul bărbat care s-a despărțit de ea: „Am fost...
ZU
Publicat 24.11.2024
Biscuiți cu dovleac copt și ciocolată, plini de savoare și culoare
Hello taste
Publicat 24.11.2024
6 sfaturi pentru a reduce timpul petrecut de copii în fața ecranului
Deparinti
Publicat 24.11.2024
Cine este Călin Georgescu, independentul care l-a învins și pe George...
ziare.com
Publicat 24.11.2024
Cine pleacă din distribuția seriei Golden Boy – Dragoste rebelă. Este vorba...
Happy
Publicat 22.11.2024
Nouria Nouri, fosta soție a lui Daniel Iordăchioaie, și-a cunoscut actualul...
DIVA
Publicat 23.09.2024
Lipsa de fier: simptome care trebuie să-ți dea de gândit
Medicool
Publicat 24.11.2024