Antena LIVE
Galerie foto

China ar putea lua teritoriu de la Muntenegru, dacă statul din Balcani nu va plăti o tranșă de împrumut pentru autostrada care nu duce nicăieri

Un proiect uriaș de infrastructură, finanțat cu împrumuturi din China, riscă să falimenteze Muntenegru. Statul și-a dublat în ultima perioadă datoria publică și luna aceasta ar urma să plătească o tranșă din împrumutul de un miliard de euro. Nu este însă clar dacă Podgorița va reuși să ramburseze suma în timp util. O copie a contractului, obținută de organizația media non-profit NPR, arată că Beijingul ar putea ocupa teritoriu muntenegrean, atât timp cât nu aparține armatei sau nu este folosit în scopuri diplomatice.

De la 04.07.2021, 17:49
Galerie (3)
Muntenegru riscă să falimenteze din cauza unui proiect uriaș de infrastructură Profimedia Images

Așezată deasupra stâlpilor masivi de ciment, care se înalță deasupra pitorescului canion al râului Moraca, este o autostradă incompletă, care nu duce nicăieri și care amenință să falimenteze Muntenegru. Proiectul uriaș de infrastructură ar fi urmat să conecteze portul Bar, de la Marea Adriatică, de granița Serbiei, din nord, cu intenția ca sârbii să îl extindă ulteritor la capitala lor, Belgrad. Doar că China Road and Bridge Corporation, compania de stat care execută lucrarea cu muncitori chinezi, nu a reușit să termine prima secțiune din autostrada de 434 de kilometri, iar acum statul balcanic trebuie să ramburseze în iulie nu mai puțin prima tranșă din împrumutul de 1 miliard de dolari. Este însă neclar dacă autoritățile din Podgorița vor avea banii necesari.

Muntenegru riscă să falimenteze din cauza unui proiect uriaș de infrastructură

Profimedia Images

Vicepremierul muntenegrean Abazovic a spus că termenii contractului sunt ridicoli. "Nu e normal. E în afara oricărei logică a interesului național", a declarat el, pentru Euronews. Potrivit Daily Mail, o copie a contractului dintre Muntenegru și Banca de stat din China arată că, dacă țara va rata termenele de plată, autoritățile de la Beijing vor avea dreptul de a ocupa teritoriu muntenegrean, dacă acesta nu este folosit în scopuri militare sau diplomatice.

Cea mai scumpă autostradă din lume nu duce nicăieri

Pe acelaşi subiect

Muntenegru își construiește prima autostradă, dar în urma unui imens scandal al împrumuturilor, acum a devenit autostrada țării spre iad, scrie Euronews. 40 de poduri și 90 de tunele urmau să fie construite și finanțate de chinezi. Cu toate acestea, proiectul a primit lovitură după lovitură, acuzații de corupție, întârzieri de construcții și tragedii de mediu. Astăzi, din cei 170 de kilometri planificați, doar 40 au fost finalizați. Proiectul de miliarde de dolari finanțat de China amenință acum să deraieze economia micuței țări.

Muntenegru riscă să falimenteze din cauza unui proiect uriaș de infrastructură

Profimedia Images

Povestea începe cu fostul prim-ministru și actual președinte al Muntenegrului, Milo Djukanovic. El a conceput autostrada pentru a stimula economia în mica țară balcanică. Cu toate acestea, lipsit de fonduri pentru a începe construcția, el a acceptat un împrumut de miliarde de dolari din China în 2014. Alți investitori nu au vrut să se implice. Înainte de asta, studiile de fezabilitate franceze și americane au evidențiat riscurile unui astfel de proiect supradimensionat. Banca Europeană de Investiții și FMI au anunțat, de asemenea, că este o idee proastă. Acum, pe lângă pandemia care zdrobește economia dependentă de turism a Muntenegrului, țara se luptă să găsească o modalitate de a finanța porțiunile de drum lipsă. Autostrada ar trebui să lege portul Bar din sud de granița cu Serbia în nord. Prima secțiune era programată să fie terminată în 2020, dar încă nu este gata.

Autostrada către nicăieri

Guvernul a cheltuit deja 944 de milioane de dolari din împrumuturi chineze pentru a finaliza prima porțiune de drum, de doar 41 de kilometri, făcându-l printre cele mai scumpe bucăți de asfalt din lume, relatează AFP. Muncitorii chinezi au petrecut șase ani cioplind tuneluri prin roci solide și ridicând stâlpi de beton deasupra cheilor și canioanelor, dar drumul efectiv nu ajunge nicăieri. Alți 130 de kilometri mai trebuie construiți la un cost de cel puțin un miliard de euro (1,2 miliarde de dolari).

Muntenegru riscă să falimenteze din cauza unui proiect uriaș de infrastructură

Profimedia Images

„Construcția arată impresionant, dar nu trebuie să ne oprim aici. Este ca și cum ai cumpăra o mașină scumpă și ai lăsa-o parcată în garaj”, spune Dragan, în vârstă de 67 de ani, retras în satul Matesevo.

Criticii se întreabă cum va fi plătit restul drumului și vorbesc despre daunele de mediu cauzate de construcție, precum și de acuzațiile de corupție legate de acordarea contractelor. Localnicii tind să vadă părțile bune. "Această poveste are niște laturi bune pentru noi, sătenii. Unii au reușit să-și vândă pământul și să plece, ceea ce înainte era imposibil", a spus un sătean, a cărui casă cu două etaje se află acum la câțiva metri de stâlpii de beton gigantici care susțin autostrada cu patru benzi. „Am reușit să vând niște legume și găini lucrătorilor”, mărturisește un alt localnic din Matesevo, bucuros că movilele de resturi de pe șantier opresc inundațiile de pe râu.

Ți-a plăcut acest articol?

muntenegru china autostrada proiect infrastructura
Întrebarea zilei
Credeţi că lucraţi sub calificarea dumneavoastră la locul de muncă?

Da

Nu

*după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰

Facebook WhatsApp LinkedIn Twitter Email
Stiri Sportive Citește și
Emailul pe care trebuie să îl ștergi neapărat dacă l-ai primit. Utilizatorii...
Fanatik.ro
Publicat 07.05.2024
Băutura care are un gust mai bun decât cafeaua. Te trezește instant, dar are la...
Fanatik.ro
Publicat 07.05.2024
Războiul viitorului: U.S. Air Force își construiește o flotă de peste 1.000...
spotmedia.ro
Publicat 07.05.2024
Ce BILEȚEL a lăsat un maturător din Vaslui, în parbrizul mașinii, unui șofer...
Gandul
Publicat 06.05.2024
Ce mâncăm după Paște. De ce să ne ferim de ciorbă, preferata românilor
Adevărul
Publicat 07.05.2024
Eliminare dureroasă pentru echipa galbenă! Chef Sautner a pierdut un concurent...
A1
Publicat 07.05.2024
Horoscopul zilei de 8 mai 2024. Gemenii descoperă dragostea adevărată. Află ce...
CaTine
Publicat 07.05.2024
Când poți spăla haine după Sărbătorile Pascale. În Săptămâna Luminată...
spynews.ro
Publicat 07.05.2024
„A venit iepurașul!” » Arpad Paszkany, cadou de peste 100.000 de euro pentru...
GSP
Publicat 05.05.2024
Descoperire uimitoare la bordul unei epave vechi de 1.700 de ani. „O delicatesă...
Click.ro
Publicat 07.05.2024
Locul în care timpul e cu 9% mai lent pentru oameni. Ce fenomen ciudat are loc
Useit
Publicat 07.05.2024
1 mai pe litoral 2024! Marile festivaluri și concerte ce deschid noul sezon estival
Money.ro
Publicat 23.04.2024
Cum atragi banii în viața ta. Cât ești de norocos în funcție de data nașterii
Redacţia.ro
Publicat 07.05.2024
Luxul din „palatul de 1 miliard de euro al lui Putin”, filmare cu camera...
libertatea.ro
Publicat 07.05.2024
Tyla a purtat o rochie din nisip adevărat pe covorul roșu de la Met Gala 2024....
ZU
Publicat 07.05.2024
Indiene cu frișcă și glazură de ciocolată. Rețetă de cofetărie
Hello taste
Publicat 07.05.2024
Comportamente sexuale la copiii mici: ce este și ce nu este normal
Deparinti
Publicat 07.05.2024
Paradox sau normalitate: De ce a ajuns motorina să fie mai ieftină ca benzina....
ziare.com
Publicat 07.05.2024
Luis Fonsi nu-și mai dorește să vorbească despre fosta căsnicie cu Adamari...
Happy
Publicat 03.05.2024
Proprietățile medicinale ale ceaiului de cuișoare. Cum îți poate completa...
Medicool
Publicat 07.05.2024
Florinel Coman l-a contactat pe Gigi Becali cu o cerere inadmisibilă! "Eşti...
orangesport.ro
Publicat 28.04.2024