Coşmarul Generaţiei Z: vorbitul la telefon. 80% se tem să răspundă la apeluri, iar psihologii le recomandă terapia
Abonatul apelat nu vrea să fie contactat! Opt din 10 tineri se tem să mai vorbească la telefon – preferă să comunice prin mesaje scrise sau audio. Psihologii au inventat deja un nume pentru această fobie şi oferă şedinţe speciale de terapie pentru cei speriaţi de comunicarea clasică.
De Cristina Niță la 20.02.2025, 20:24Mulţi tineri din generaţia Z se simt cuprinşi de nelinişte, teamă sau chiar panică doar la gândul că trebuie să vorbească la telefon. Preferă să stea cu ochii în smartphone, nu cu el la ureche.
Tinerii preferă mesaje în locul apelurilor
"Mă simt mai confortabil să vorbesc prin mesaje, gândesc mai bine ce vreau să spun. Si prin apel video, cu prieteniii apropiaţi pentru că vreau să le văd reacţia". Este răspunsul unei tinere din Generaţia Z, care subliniază gradul de confort oferit de comunicarea scrisă şi punctează că apelurile, de preferat video, sunt destinate apropiaţilor.
"Mi se pare mai simplu și la telefon durează mai mult timp, e mai complicat", a adăugat altă persoană.
Tinerii români născuţi între 1996 şi 2012 confirmă rezultatele unui studiu făcut în Marea Britanie care spune că 80% dintre tineri se tem să răspundă la telefon.
Tânără: Prefer să vorbesc prin reţele pentru că mi se pare mult mai uşor decât să vorbesc la telefon.
Reporter: Ce reacţii ai când sună telefonul?
Tânără: Mă sperii şi mă pregătesc să vorbesc.
"Dacă este ceva urgent, da, la telefon, dar dacă este ceva ce poate aştepta, prefer să dau mesaj. Transmiți o stare printr-un mesaj, decât să răspunzi la telefon. Apele video sunt bune, chiar stau cu orele în video, chiar dacă fac altceva", a concluzionat altă persoană.
Specialiștii susțin că această fobie este legată de necesitatea tinerilor de a avea control asupra interacțiunilor sociale.
"A vorbi direct la telefon şi a auzi doar o voce pare o lipsă de control asupra situaţiei. Contactul vizual este foarte important pentru ei pentru că reușesc cât de cât să se raporteze la persoana respectivă şi să înțeleagă anumite emoţii", spune Corina Pop, psiholog.
Durata unui apel de pe telefonul mobil este în prezent de 2 minute şi 58 secunde. Iar în medie, pe lună, o persoană efectuează 88 de apeluri, în timp ce, traficul de Internet a crescut. Aproape 50% dintre tineri preferă să folosească rețelele sociale pentru a comunica.
În plus, comunicarea prin mesaje oferă şi timp de gândire pentru răspunsuri.
"Un prim motiv ar fi uşurinţa cu care poţi să comunici pe reţele. În al doilea rând, când răspunzi trebuie să iei decizii, să faci propoziţii şi e de preferat să vorbeşti prin mesaje pentru că ai timp, două-trei minute", a explicat Enache Tușa, sociolog.
În America şi în Marea Britanie au apărut deja sesiuni de terapie speciale care îi ajută pe oameni să depășească frica de vorbit la telefon. Aceasta a primit şi un nume - telefobia.