Din 2023, consumatorii pot "deveni" comisari ANPC cu un singur click. Soluția găsită de instituție pentru a rezolva lipsa de personal
Protecţia Consumatorilor ne face şi pe noi comisari. Instituţia lucrează la o aplicaţie prin care cetăţenii pot să sesizeze nereguli. De la mâncare expirată, până la electrocasnice defecte sau lipsa bonului fiscal. Orice situaţie va putea fi semnalată. Instituţia spune că apelează la această metodă pentru că e mai rapidă, dar şi pentru că are puţini angajaţi, care nu au cum să fie peste tot.
De Cristina Filip la 12.11.2022, 19:50Protecţia consumatorilor se digitalizează. Iată cum:
Cristina Filip, reporter Observator: Am cumpărat acești biscuiți care potrivit etichetei sunt expiraţi de patru zile. În viitor aș putea să semnalez o situație de acest gen direct la ANPC, prin intermediul unei aplicații. Fac o fotografie biscuiților, bonului, adaug o descriere iar un comisar ANPC îmi va analiza sesizarea.
Horia Constantinescu, preşedinte ANPC: Prin ochii cetăţenilor putem vedea şi noi neregulile ce ar trebui constatate în activitatea unor operatori economici aşa cum apar în spaţiul public filmări legate de prezenţa şoarecilor şi şobolanilor peste alimente în unele dintre magazine.
Instituţia are o lipsă acută de angajaţi care nu pot fi cu ochii în toate părţile.
- Mâncare expirată vândută lângă o şcoală din Galaţi. Unele alimente sunt interzise prin lege încă din 2008
- Peste 300 de magazine Mega Image, amendate de ANPC cu 5,5 milioane de lei. Neregulile găsite sunt grave
- Percheziţii DNA în biroul lui Paul Anghel, directorul Protecţiei Consumatorului. Sunt vizate fapte de corupție....
Horia Constantinescu, preşedinte ANPC: Din spirit civic aceştia ar putea să dea o mână de ajutor. Suntem 360 la nivel naţional, suntem aceiaşi care cercetăm de la şaormerii, la bănci, activitatea tuturor operatorilor economici.
Cum se pot face sesizări la ANPC
Acum procesul unei sesizări este mai greoi. Plângerile se fac ori prin telefon, în timpul programului, ori printr-un formular de pe site-ul ANPC, însă doar în nume persoal, adică reclamanţii trebuie să fie ei înşişi păgubiţi.
Consumator: O idee foarte bună, chiar cred că e nevoie de așa ceva pe piața românească. Majoritatea persoanelor cumpără astfel de produse, aleg să rămână cu ele acasa pentru că este foarte îndelungat procesul ăsta.
Cosumator: Scurteaza tot procesul, practic, foarte faină ideea. M-ar fi scutit de un drum, de un telefon.
Consumator: Recent am cumpărat niște covrigi uscați, am găsit în ei un viermișor.
Indiferent însă de modalitatea de depunere a sesizării, până ajunge un comisar să analizeze situaţia, poate dura săptămâni sau chiar luni. Protecţia Consumatorilor vine cu noutăţi şi pentru patroni. Îi vor putea chema chiar ei pe inspectori să le verifice activitatea.
Daniel Mischie, preşedinte Alianța HoReCa: Atâta timp cât controlul se face o dată pe an la inițiativa ANPC sau la inițiativa antreprenorului e un lucru foarte bun, știm exact că e un singur control pe an și va fi bine pentru toat lumea.
Aplicaţia, spun reprezentanţii Protecţiei Consumatorilor, va fi gata la mijlocul anului viitor şi tot de atunci ar urma să intre în vigoare şi noua metodă de control.