"Dronele ruseşti" din Tulcea ar fi opera noului război electronic declanşat de Moscova. Practica, periculoasă pentru transportul aerian
Misterul dronelor-fantomă începe să se risipească. Ar putea fi semnale false de GPS, opera Rusiei. 90 la sută dintre cele detectate în România provin din Crimeea, anunţă o organizaţie internaţională care a colaborat cu NASA şi experţi israelieni. Ipoteza prinde tot mai mult contur. Aseară, încă două aparate misterioase de zbor au fost detectate de radare, dar nu au fost văzute de piloţii avioanelor militare trimise să le intercepteze.
De Adrian Obreja la 24.10.2024, 19:42Scenariul din ultima săptămână s-a repetat din nou aseară. Două avioane de luptă F16 au decolat de la baza aeriană Borcea după o alertă care indica pătrunderea unui obiect zburător în spaţiul nostru aerian, dinspre Marea Neagră.
Radarele armatei au detectat prima ţintă şi au urmărit-o până în apropiere de oraşul Tulcea, unde a dispărut în jurul orei 21. În scurt timp, sistemele de supraveghere aeriană au descoperit încă un semnal pe care l-au monitorizat 20 de minute, până a dispărut şi el. Nici de această dată, piloţii militari nu au văzut nicio dronă.
Traseele de pe radar se suprapun cu harta semnalelor false GPS, care apar tot mai des în Dobrogea
Aşa-zisul GPS spoofing este o metodă de a induce în eroare sistemele de navigaţie prin satelit ale avioanelor sau dronelor. Raportul unei organizaţii internaţionale a piloţilor arată că 90 la sută dintre semnalele GPS-fantomă din România vin din Crimeea ocupată de ruşi.
- Mesajele RO-Alert au sunat din nou în Tulcea. Cetăţenii, avertizaţi de posibilitatea căderii a unor obiecte din...
- Ziua și drona rusească deasupra României. Ce speră rușii să obțină prin încălcarea spațiului aerian al NATO
- Mister în jurul dronelor care au pătruns în spaţiul românesc, în două seri consecutive. Au dispărut de pe...
Fostul comandant NATO Mircea Mândrescu spune că tactica semnalelor false GPS este una dintre preferatele armatei ruse.
"Aceste acţiuni fac parte din aşa-numita luptă radio-electronică. Sunt foarte periculoase atât pentru transportul aerian, cât şi pentru alte activităţi, realizează ceea ce numim noi înşelarea GPS-ului, adică tu crezi că eşti la 30 de kilometri, dar tu eşti, de fapt, în altă parte. Este o acţiune pe care ruşii o desfăşoară cu succes", explică Mircea Mîndrescu, fost comandant NATO.
În războiul electronic care se dă deasupra Mării Neagre sunt prinse şi aeronave civile. Într-o singură lună, 231 de avioane care au trecut prin spaţiul nostru aerian au raportat probleme generate de bruiaje şi semnale false GPS.
"Cele mai rele sunt semnalele fantomă. Din cauza bruiajului avionul ar putea crede că este în alt loc decât este. Practic ne-ar putea spune că vom zbura într-un munte la această altitudine, ceea ce nu are logică", spune un pilot.
Autorităţile contrazic, însă, piloţii
"Incidentele de tip pierderea semnalului GPS nu afectează siguranţa zborurilor. (...) La toate aeroporturile din România sunt permanent menţinute în funcţiune sisteme de radionavigaţie care nu depind de informaţiile satelitare", a spus ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
La nivel internaţional, semnalele false GPS afectează 1.500 de zboruri pe zi, în special în zonele de conflict.