Histria Narvi, cel mai modern petrolier construit în România, a fost lansat la apă. A costat 35 de milioane de dolari
Un petrolier de 40.000 de tone a fost lansat la apă în Portul Constanţa şi a primit botezul tradiţional marinăresc. Este cel mai modern petrolier construit în România şi este automatizat complet. Un singur om poate conduce colosul de oţel, fără să aibă ajutoare pe puntea de comandă. În ţara noastră, însă, nu există o lege care să îi ajute pe armatori să înregistreze navele sub pavilion românesc.
De Andreea Filip la 04.10.2024, 07:37Histria Narvi a început să fie construită în 2022, însă la scurt timp a apărut războiul din Ucraina şi o explozie a preţurilor la oţel, gaz şi energie electrică. Şantierul Naval Constanţa a tras proiectul pe dreapta un an de zile, iar în 2023 a reluat construcţia. 400 de oameni şi 800 de mii de ore de muncă a însumat lucrul la cel mai modern petrolier făcut în România.
Bordul seamănă mai mult cu unul de avion. Totul este mecanizat şi computerizat. Nava de 43.000 de tone este condusă cu un joystick. ”E o navă care, chiar aşa de mare fiind, permite ca compartimentul maşini, unde sunt toate echipamentele, să rămână nesupravegheat”, a declarat Radu Rusen, directorul Șantierului Naval.
Proprietarul navei a înmatriculat-o în Malta
Petrolierul are 180 de metri lungime şi e capabil să navige cu 14 noduri, echivalentul a 25 km/h, ceea ce este semnificativ pentru o navă de o asemenea mărime. Gradul de automatizare de la bord face ca echipajul să fie foarte mic: doar 18 marinari vor exploata colosul de oţel pe mările şi oceanele lumii. Proprietarul navei a înmatriculat-o în Malta, stat sub al carei pavilion va naviga de-acum încolo.
”Din păcate, niciuna din navele care se construiesc în România nu navigă sub pavilion românesc. Asta e marea problemă a României, pentru că legislaţia de pavilion a României este practic imposibil de respectat de către nave. În ultimii 20 de ani tot ceea ce-nseamnă legislaţie fiscală şi civilă este defavorabilă înscrierii navelor sub pavilion românesc”, explică Ovidiu Cupsa, fost comandant de navă.
”România încă nu e în stare să creeze o lege specială să se alinieze de fapt ţărilor europene cu deschidere la mare pentru a putea avea şi noi un pavilion românesc şi a putea înregistra nave”, adaugă Adrian Mihalcioiu, de la Sindicatul Navigatorilor.
Construcţia petrolierului Histria Narvi a costat 35 de milioane de dolari americani.