Motivul pentru care Ucraina nu ne dă încă voie să verificăm tot canalul Bâstroe
Avem voie să măsurăm, dar nu chiar pe canalul Bâstroe. Ucrainenii tergiversează un răspuns clar şi ne poartă cu vorba. Spun că nu ne dau permisiunea de a măsura unde vrem noi pentru că zona nu ar fi sigură. Între timp, pe Bâstroe, ucrainenii sapă în continuare la gura de vărsare a canalului în Marea Neagră.
De Sonia Simionov la 17.03.2023, 20:06Navele hidrografice ale Administratiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi au ajuns încă din 14 martie la Periprava. Au aşteptat încă 2 zile acordul părţii ucrainene, pentru a putea începe măsurătorile. Abia aseară vecinii noştri au răspuns oficial: în documentul obţinut de Observator, ambasada Ucrainei anunţă că procedura de aprobare a cererii părţii române e încă analizată la Kiev. Deşi am cerut să măsurăm adâncimea Bâstroe pe toată lungimea canalului, răspunsul ambasadei vorbeşte despre acces doar la intersecţia cu braţul Chilia. Adică fix în locul în care am măsurat şi noi adâncimea apei, la mijlocul lunii februarie.
Navigaţia în zonă e îngreunată de sutele de nave ucrainene care staţionează pe Chilia, atât în apele ucrainene, cât şi în cele româneşti
Am primit, aşadar, mult mai puţin decât am cerut: acceptul să cercetăm partea ucraineană a braţului Chilia, dar doar între kilometri 22 şi 116. Despre acces pe Bâstroe, nici vorbă. "Avem discuţii în continuare şi ne menţinem solicitarea către Ucraina pentru a primi avizul din partea Ministerului Apărării pentru a realiza aceste măsurători şi pe canalul Bâstroe şi pe restul de canal Chilia", a declarat Ionel Scrioşteanu, secretar de stat Ministerul Transporturilor.
Oficialii ucraineni au explicat că acceptul pentru Bâstroe întârzie pentru că zona este, deocamdată, nesigură. De dimineaţă, puţin după ora 9, experţi ucraineni au urcat pe toate cele trei nave hidrografice româneşti trimise pe Chilia. Vasele nu au stat o clipă, aşa cum se vede şi în aplicaţia de monitorizare a traficului fluvial. "Facem mai mulţi kilometri astăzi faţă de planul pe care l-am convenit cu partea ucraineană", a declarat Ionel Scrioşteanu, secretar de stat Ministerul Transporturilor.
Navele şi-au încheiat misiunea înainte de lăsarea întunericului, pentru că acordul ucrainean prevede că nu se fac măsurători decât pe timpul zilei. Navigaţia în zonă e îngreunată de sutele de nave ucrainene care staţionează pe Chilia, atât în apele ucrainene, cât şi în cele româneşti. Adâncimea măsurată azi de specialiştii români în apropierea malului ucrainean al braţului Chilia, unde am filmat, de altfel, în a doua jumătate a lunii trecute, draga Iangulsky, este de aproape nouă metri şi jumătate. Potrivit aplicaţiilor care urmăresc traficul naval, de trei zile, Iangulsky staţionează în portul Ismail. Draga Hegeman, însă, continuă să sape de zor la gura de vărsare a canalului Bâstroe în Marea Neagră.