Reportaj din cele două tuneluri de pe Autostrada Sibiu - Piteşti. Muncitorii se mândresc că sapă trei metri pe zi
Se vede luminiţa de la capătul tunelului. Prima galerie a unei autostrăzi din România are şanse să fie gata înainte de termen. Daniela şi Alina, cele două tuneluri de pe traseul şoselei rapide Sibiu - Piteşti sunt finalizate în proporţie de peste 70%. Observator a filmat astăzi pe şantier.
De Cristi Popovici la 11.11.2024, 20:24- Ce vor românii de la România? Fii parte a campaniei Observator. Spune-ne ce vrei TU de la România printr-un video de 30 de secunde
- Premiera noului sezon Chefi la cuțite din 17 Noiembrie, Duminică 20:00, Luni, Marți și Miercuri 20:30 pe Antena 1 și AntenaPLAY
- Cât economisim dacă punem deoparte 1 leu pe zi, timp ce 5 ani. Cum să împărţim banii ca să nu trăim de la o lună la alta
Muncitorii lucrează 24 de ore din 24 în subteran. Peste 600 de oameni sfredelesc rocile în trei schimburi cu peste 200 de utilaje.
Lucrările la primul tunel al autostrăzii Sibiu - Piteşti au început vara trecută pe segmentul Tigveni - Curtea de Argeş. Cele două galerii - câte una pe sens şi botezate cu numele unor femei implicate în proiect - vor străbate dealul Momaia şi vor avea 1.300 de metri fiecare.
Pe sensul Sibiu - Piteşti, în tunelul Daniela în care ne aflăm acum au fost săpaţi 1.060 de metri. Iar pe sensul Piteşti - Sibiu, tunelul Alina, 907 metri. În total 1.967 de metri din 2.692. Ceea ce înseamnă 73% din lungimea totală. În februarie-martie anul viitor dealul Momaia ar trebui străpuns în totalitate şi se va trece la asflatare.
Muncitorii se laudă că sapă câte trei metri pe zi
Numele uşor de pronunţat îi ajută pe muncitorii din cele 10 ţări care lucrează pe șantier să comunice mai uşor între ei. Lucrătorii se mândresc cu un ritm alert de săpare - trei metri pe zi.
"În principal excavăm prin nisip şi straturi de lut, ceea ce este destul de complicat, pentru că nu sunt sută la sută stabile. Ne confruntăm cu provocări în tot tunelul, dar eram pregătiţi pentru asta aşa că nu am avut probleme majore", spune Ruben Mohrs, şef de şantier.
Pentru stabilitate, pereţii de lut sunt stropiţi cu un beton special care se întăreşte în numai câteva minute. Abia apoi se toarnă betonul armat care va susţine greutatea dealului.
"Acest strat albastru este izolaţia pentru apă. Este deja fixată şi sigilată, apa nu mai poate intra în tunel. Următorul pas aici este să ranforsăm, probabil mâine. După aceea vom fixa tot betonul pentru ce a mai rămas aici, aşa-zisa arcadă", spune Ruben Mohrs, şef de şantier.
Autostrada are termen de finalizare 2028, dar constructorii speră că vor termina mai devreme
Pe tot şantierul, aproximatv 1100 de oameni si peste 320 de utijale activeaza azi, numai pe aceasta sunt 6 macarale pe aceste structuri combinate.
Lucrările merg bine şi pe şantierul autostrăzii Moldova. Săptămâna trecută au fost daţi în folosinţă 11 kilometri la Focşani, dar un of mai vechi al şoferilor a fost pus pe pauză.
"Pe Valea Prahovei, că de acea zonă discutăm, de la Comarnic, practic, până la Braşov. În ceea ce priveşte autostrada, este contract pentru studiul de fezabilitate care care este în lucru. Termenul este 2026. Noi facem presiuni asupra consultantului să-l finalizeze până la sfârşitul anului viitor", spune Ionel Scrioşteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Dintre autostrăzile aflate în lucru, cea care va lega Bucureşti de vama Nădlac este în stadiul cel mai avansat, cu peste 450 de kilometri construiţi din cei aproape 560 proiectaţi. A zero, adică centura Bucureştiului, are gata 43 din 100 de kilometri. Din A3, Bucureşti - Oradea s-a făcut până acum o treime. Autostrada Moldovei şi cea a Unirii sunt încă în faze incipiente.