Antena LIVE

Curs valutar

Un şofer STB rupe tăcerea. Ce spune despre greva care a paralizat Capitala: ''Din vară a fost pregătită, dacă nu mai demult''

Majoritatea angajaţilor STB au rămas închişi în depouri pentru a treia zi consecutiv. Însă, unii dintre şoferi dau semne că s-au săturat de protest şi vor să îşi reia traseul. Ce spune un angajat STB, sub protecția anonimatului, despre greva care a paralizat Capitala.

De la 22.01.2022, 11:59
WhatsApp
Hepta

Greva de la Societatea de Transport București continuă şi sâmbătă, fiind a treia zi consecutiv, în ciuda deciziilor judecătorești. Unii dintre şoferi dau semne că s-au săturat de protest, astfel încât unii au ignorat mesajele primite de la liderul de sindicat şi au ieşit pe traseu, dar au fost rapid pedepsiţi de ceilalţi colegi. De asemenea, cei care ar fi dorit să iasă pe traseu nu ar fi putut deoarece nu aveau documentele și cheia mașinii, spune un şofer STB sub protecţia anonimatului, pentru HotNews

Reporter: Se știa de această grevă? De când și cine face greva?

Șofer: Din vară a fost pregătită, dacă nu mai demult. Petrariu și sindicatul reprezentativ au pregătit greva. A organizat sindicatul reprezentativ împreună cu șefii de autobaze și depouri. În prima zi de întrerupere a activității s-a înmânat șoferilor, vatmanilor, foaia de parcurs la care s-a solicitat să se treacă numărul de serviciu și semnătura și să le dea înapoi la dispecerat. Nu s-au dat cheile de la mașini și actele - talon, licență de transport, licența de traseu. În a doua zi s-a întâmplat la fel.

Când dispecerul înmânează documentele unui conducător auto să iasă pe traseu i se dau foaia de parcurs, licența de traseu, certificatul de clasificare dacă face periferie, talonul, asigurarea autovehiculului și cheia. Dar acestea nu au fost înmânate conducătorilor auto, deci nu puteau ieși pe traseu.

Pe acelaşi subiect

Șoferii care ar fi dorit să iasă pe traseu nu ar fi putut deoarece nu aveau documentele, nu aveau cheia. Mai mult, cel care voia să iasă în traseu era numit de membrii sindicatului reprezentativ spărgător de grevă, iar acel șofer care ar fi dorit să iasă ar fi fost linșat aproape.

Deci s-a mers pe presiune, iar în fața șefului de autobază sau a șefilor ordonatori din autobaze dacă ar fi zis ceva, ar fi fost persecutați în viitor, că mașinile oricum nu mai corespund din punct de vedere tehnic, că sunt vechi, astea sunt condițiile, și atunci, vă dați seama, am mai avut cazuri, șoferi dați afară, li s-au făcut cercetări disciplinare că au avut un eveniment de circulație, fără să fie ei vinovați, din motive tehnice. Cei care făceau parte din sindicatul reprezentativ erau scăpați, alții care nu erau sindicaliști sau făceau parte din sindicate minoritare erau puși la zid și arătați și cu degetul ”vedeți, cine face ca el, ca el o să pățească”. De aia sindicatul reprezentativ are acum atâția membri. Ați văzut că în campania electorală sindicatul a făcut campanie pe față pentru doamna Firea, așa și-a câștigat domnul Petrariu statutul și postul de consilier, cu semnături luate de la angajații STB.

Reporter: De ce credeți că s-a făcut greva acum?

Șofer: S-au pornit niște controlale, probabil și la nivel de sindicat, dar vă spun cu certitudine că s-au pornit niște controale la nivel STB. Și, vedeți d-voastră, contractul colectiv de muncă este în vigoare conform legii, că e stare de alertă, dar pe această motivație a încercat sindicatul reprezentativ acum să facă un puci pe tema asta, spunând că trebuie să negocieze, însă motivația este alta. Vor să negocieze contractul colectiv de muncă, dar nu cu actuala conducere, ci cu angajator PSD, ca la Transporturi. Sindicatul reprezentativ nu vrea să negocieze cu PNL, ci cu PSD, de asta cere demisia directorului.

Reporter: Din autobaza d-voastră, cam câți șoferi au vrut să iasă în traseu și nu au putut?

Șofer: Așa, cât am apucat eu să întreb pe unul și pe altul, că nu poți să ai încredere și să întrebi pe toată lumea, în proporție de 10-15% ar fi vrut să iasă dacă nu se puneau presiuni sau nu erau repercusiuni și consecințe asupra lor.

Reporter: Vă simțiți reprezentat de domnul Petrariu?

Șofer: Eu sub nicio formă. Dar domnul Petrariu nu reprezintă oameni, sub nicio formă, reprezintă interesele de partid.

Reporter: Care sunt nemulțumirile șoferilor STB?

Șofer: Sunt multe. Starea tehnică a autovehiculelor, lipsa de implicare motivată de angajator că nu există finanțare suficientă pentru a repara sau remedia defectele la timp.

Eu chiar am făcut notificări și am spus ce probleme am cu mașina mea, fiindcă mă expun și eu, și călătorii. Eu am obligația de a asigura siguranța călătorului când ies pe poartă, asta e prima, apoi siguranța celorlalți participanți la trafic și apoi siguranța mea, ca și conducător.

Reporter: Sunteți mulțumiți de salariile primite?

Șofer: Aici diferă lucrurile fiindcă în 2020 au fost diminuați niște coeficienți de ierarhizare, adică să se facă diferența între salariatul necalificat, mecanic, șofer, contabil și altele. În 2020, acești indici au fost scăzuți, ceea ce a însemnat și că a scăzut nivelul de salarizare. Apoi s-a făcut o creștere de 10% la salariul de bază, în tranșe diferite, însă personalul nu s-a simțit echilibrat față de ce primea înainte. Mai este o problemă - șoferul, pentru a ajunge la un salariu care să-i permită un trai decent, este nevoit să vină din libere la muncă, să vină sâmbete și duminici, sărbători legale, astfel încât să își rotunjească venitul.

Reporter: Eu m-am uitat pe salariile din luna decembrie și am văzut că se ajunge până la 7.000 de lei.

Șofer: Sunt obținute din salariul de încadrare, 4.160 lei, îi mai pui un spor de dificultate de 10%, înseamnă 4.600 lei, dacă lucrezi de luni până vineri și dacă mai lucrezi sâmbăta, duminica, mai câștigi.

Reporter: Nemulțumirea salarială este prima pe listă?

Șofer: Nu neapărat, însă prioritatea ca și nemulțumire ar fi starea tehnică a autovehiculelor, infrastructura în autobaze și garaje, care lasă de dorit, dacă pleci cu autobuzul din spatele garajului până în față există riscul să rămâi fără pernă de aer sau amortizor din cauza gropilor.

Ce spune şoferul despre discuţiile cu privire la furturile de motorină și de piese

Reporter: Cum e cu furtul de motorină și de piese?

Șofer: Aici domnul director general are dreptate, în felul lui, însă a generalizat și asta a isterizat mai mult oamenii. La noi a existat un proces penal pe numele unora, cei acuzați au fost apărați printr-un avocat de la sindicatul reprezentativ și au scăpat. Din ce știu eu, acum nu mai e, nu se mai poate sustrage motorină, că rezervoarele sunt monitorizate, consumul este monitorizat, alimentările la pompe sunt monitorizate video. Eu nu știu să se facă.

Dar la piese există posibilitatea, pentru că lucrează mecanicii cu piesele, șoferul nu știe dacă acele piese care s-au scos din magazie au fost montate pe mașină fiindcă nu participă la reparație. El intră în garaj cu mașina, spune că are următoarele defecțiuni, maistrul cu echipa de expertiză îi face expertiza, constată, merg la magazie dacă ei constată că acea piesă poate fi reparată, scot piesa, o repară pe cea de pe vehicul, o pun la loc, iar piesa nouă dispare. Asta, ca ipoteză, eu nu am văzut pe nimeni. Personalul de pază ar putea să vă spună dacă se sustrag, dar nici acela.

Reporter: De unde apare supraconsumul?

Șofer: Acum, dacă or exista scurgeri și sustrageri nu am cunoștință. Supraconsumul e fie pe serviciile de noapte, fiindcă nu sunt supravegheați de nimeni, și atunci ar putea să mai strecoare pe colo, pe colo. Dar combustibilul se consumă la capetele de linie, pe perioada asta de iarnă, că șoferii stau cu motorul pornit ca să se încălzească și să țină salonul cald, așa îi spunem noi, unde stau călătorii. Stau 15-20 de minute, cât e pauza de masă. Vă dați seama că este consum, dacă ai trei pauze de 10 minute deja consumul crește. Și vara există posibilitatea, de la aerul condiționat.

Reporter: De ce sunt autobuzele și troleibuzele așa murdare?

Șofer: Pentru că personalul nu este suficient la spălătorii și nu sunt investiți bani ca să se cumpere alte perii de spălare. Lucrăm cu perii vechi. Vă dați seama că, fiind din material sintetic, se uzează și nu mai curăță exteriorul. Pe partea interioară, nu este personal. Ca să cureți un vehicul la interior ai nevoie de cel puțin 3 persoane - unul care să măture, altul care să spele podeaua și unul care să spele băncile, pervazele. Dar nu avem atâția salariați. La interior mai strângem și noi când vedem la capăt de linie că sunt obiecte mari aruncate, dar nu putem să dăm la capăt de linie cu mopul.

Reporter: Cum e atmosfera acum?

Șofer: S-au prezentat liderii de sindicat de la sindicatul reprezentativ în fața oamenilor, împreună cu șefii de autobază, la braț, și au spus că dacă nu își dă demisia directorul general, ei nu sunt dispuși să înceteze greva.

HotNews.ro l-a contactat, de asemenea, și pe liderul sindical Vasile Petrariu pentru un punct de vedere, însă acesta nu a răspuns la telefon și mesaj până la ora redactării materialului.

Redactia Observator

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie. ...

greva stb sofer sindicat bucuresti
Întrebarea zilei
Sunteţi de acord cu interzicerea completă a telefoanelor mobile la şcoală?

Da

Nu

*după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰

Stiri Sportive Citește și
Localitatea de lângă București în care oamenii se mută pe capete. Arată ca...
Fanatik.ro
Publicat 09.03.2025
Iluzie optică virală | Doar un geniu poate găsi polițistul ascuns în această...
Gandul
Publicat 09.03.2025
Justin Trudeau, în lacrimi după o discuție aprinsă și plină de injurii cu Trump
Adevărul
Publicat 08.03.2025
Jurații Chefi la cuțite vorbesc cu emoție despre sărbătoritele zilei de 8...
A1
Publicat 07.03.2025
Horoscopul zilei de 10 martie 2025. Taurii lasă trecutul în spate. Află ce se...
CaTine
Publicat 09.03.2025
BREAKING NEWS / A murit celebrul astrolog Minerva! Gabriela Dima s-a stins din...
spynews.ro
Publicat 07.03.2025
Accident teribil în Germania: jucătorului român i-a fost amputat piciorul »...
GSP
Publicat 06.03.2025
Care sunt cele cinci țări din lume care nu pot fi cucerite? Geografia se află...
Click.ro
Publicat 08.03.2025
Cel mai bogat oraș din lume. Aici locuiesc 350.000 de milionari și 60 de miliardari
Useit
Publicat 08.03.2025
Concertele și spectacolele lunii martie! Ce mari artiști putem vedea
Money.ro
Publicat 06.03.2025
„Sute de ucraineni morți” și un avantaj clar pentru armata rusă, după ce...
libertatea.ro
Publicat 09.03.2025
Fanii Selenei Gomez au constatat că vocea ei a devenit mai monotonă și lipsită...
ZU
Publicat 09.03.2025
Mini tarte cu pastă de ciuperci și șuncă. Un aperitiv savuros
Hello taste
Publicat 08.03.2025
Supă cremă de morcovi și cartof dulce. Delicioasă și ușor de digerat
Deparinti
Publicat 09.03.2025
Hande Erçel a îmbrăcat o ținută demnă de podium. Vedeta s-a aflat printre...
Happy
Publicat 07.03.2025
Ramona Bădescu a vorbit despre planurile de nuntă! „Am pus totul la cale!”
BZI
Publicat 07.03.2025
Nouria Nouri, fosta soție a lui Daniel Iordăchioaie, și-a cunoscut actualul...
DIVA
Publicat 23.09.2024
Cât de eficiente sunt cremele cu colagen. Ce spune medicul dermatolog despre...
Medicool
Publicat 09.03.2025