Cum se fabrică mașinile de pompieri românești. Sunt printre cele mai bune din Europa și se produc la Otopeni
Spectaculoasele masini de pompieri sunt made in Romania, în judeţul Ilfov. Se porneşte de la un simplu șasiu de camion şi apoi se adaugă toate dotările necesare. Vorbim de sute de ore de muncă înainte ca echipajul să poată pleca în acţiune. O echipă Observator a filmat întreg procesul de producţie. Urmăriți un material realizat de Bogdan Dinu și Gabriel Crișan.
De Bogdan Dinu la 17.10.2024, 21:50O autospecială de pompieri doar ce a ieșit pe poarta fabricii din Otopeni. Încă are foliile de plastic pe ea, dar, la nevoie, ar putea să plece chiar acum la intervenție. Construcţia se întinde pe săptămâni întregi, iar operaţiunea nu e deloc simplă.
Proiectul este realizat, mai întâi, pe calculator. Inginerii fac o machetă virtuală a mașinii, în funcție de modelul șasiului, de cerințele clientului, dar și de echipamentele cu care mașina va fi dotată.
Autospeciala de stingere va avea dotări de ultimă generație
Două compartimente pentru echipamentele pompierilor și un rezervor de apă, toate montate pe un nou șasiu de oțel zincat. Când modelarea este gata, muncitorii se apucă de treabă.
- Mesajul unei femei din Galaţi pentru pompierii care le-au dat o mână de ajutor după inundaţiile devastatoare
- Incendiu la o clădire a Spitalului Dimitrie Gerota din Bucureşti. Zeci de pompieri mobilizaţi, după ce...
- Incendiu în Vaslui. Două case şi două anexe au fost cuprinse de flăcări, pompierii s-au luptat ore în şir cu...
"Acestea formează compartimente, avem aici compartimentul din față care este puțin mai mic, cel din spate unde vine pompa este un pic mai mare. Ea, ca și structură, se montează individual. Fiecare perete se montează separat pe o masă, inclusiv tavanul. După care se asamblează toate împreună. În interior, pe aceste rafturi și jos aici venim cu tablă de aluminiu, pe care vom monta toate echipamentele necesare unei mașini de pompieri", a explicat Gheorghiță Iancu, lăcătuș.
Cât timp se lucrează la caroserie, electricienii pregătesc instalațiile și trag toate firele necesare - atât cele din exteriorul mașinii, cât și cele din interior, pentru partea de comandă.
"Tot ce ține de partea specială, tot ce se montează suplimentar pe șasiul autospecialei. Este una dintre cele mai importante părți. Partea de electrică face legătura între panoul pompei, calculatorul mașinii de unde putem să controlăm anumite acțiuni asupra motorului, partea de lumini și sunete speciale. Fiecare compartiment este iluminat pentru a fi accesibil cât mai ușor pe timpul nopții", a declarat Daniel Dragomir, electrician.
Tot aici sunt produse și rezervoarele de stingere. După ce a fost montată suprastructura, urmează să fie amplasat bazinul de apă, între cele două compartimente. Cele mai mici sunt de 350 de litri, iar cele mai mari pot înmagazina până la 15.000 de litri de apă sau de spumă.
"Lucrăm cu atenție fiecare etapă. Le vedem pe stradă, știm de principiu oricare dintre noi ce a însemnat mașina respectivă, câte ore de lucru, ce efort ce provocări a avut fiecare mașină în parte.
Mie, personal, îmi dă un sens în viață când le văd. Nicio mașină nu pleacă fără a fi complet testată înainte de livrare.", a spus Bogdan Georgescu, director general adjunct.
Pe lângă furtunuri și tunul de apă, autospeciala este înconjurată de sprinklere care să o protejeze de foc, mai ales când ajunge la incendiile de vegetație. "Pe panoul de comandă putem să urmărim anumiți parametri. Avem informații despre nivelul de apă și de spumă din rezervoarele pe care le are autospeciala", a spus Daniel Dragomir, electrician.
"Le vedem cu bucurie pe stradă, recunosc. Sunt mașini bune", a mărturisit Bogdan Georgescu, director general adjunct.
Fabrica Otopeni produce pe bandă rulantă mașini de pompieri
De peste 70 de ani, fabrica din Otopeni, singura de acest fel din țară, scoate lunar pe poartă autospeciale de pompieri. Cele mai multe ajung la inspectoratele Departamentului pentru Situații de Urgență și salvează zilnic vieți.
"Putem să ne comparăm cu oricare dintre țările vestice care au sisteme foarte avansate de foarte mult timp. Nu suntem cei mai buni. Sunt dotări bune și în Germania, și în Franța, și în alte state din jurul nostru. Dar ne numărăm printre cei mai buni. Mașina de pompieri are și partea de descarcerare, are și partea de prim ajutor calificat, mașina respectivă poate fi folosită în diferite tipuri de intervenții, nu numai la incendii", a explicat Raed Arafat, șeful DSU.
Noile autospeciale i-au surprins și pe străini, în misiunile internaționale în care au ajuns pompierii români, în țări precum Grecia sau Franța. În ultimul deceniu, mai bine de jumătate dintre maşinile de stingere a incendiilor au fost înlocuite. Doar 42% dintre acestea au o vechime de peste 10 ani.