Autostrada Unirii: statul o promite gata în 2027, experţii spun că mai realist e 2040
Vom putea merge pe autostradă de la Bucureşti în Republica Moldova până la sfârşitul anului 2030, pe Autostrada Unirii. Sunt promisiunile autorităţilor după ce un aviz de mediu a fost acordat după patru ani de amânări. Specialiştii în infrastructură nu sunt însă la fel de optimişti. Spun că un termen mai realist este 2040.
De Clara Mihociu la 21.08.2024, 20:15Un drum cu maşina de la Bucureşti până la graniţa cu Republica Moldova durează în prezent şi şapte ore. Traseul este parcurs în mare parte pe Drumuri Europene, E 85 şi E 583. În încercarea de a ajunge cât mai repede la destinaţie, şoferii ajung să meargă cu viteze ca pe autostradă inclusiv în localităţi. Aceste drumuri au câte o singură bandă pe sens şi un acostament consolidat pe care şoferii îl folosesc drept altă bandă de circulaţie. Astfel, au loc atât de multe accidente încât tot acest drum a primit în timp denumirea de "şoseaua morţii".
Planul autorităţilor este să mute traficul intens de pe E 85 pe Autostrada Moldovei. Drumul de mare viteză prinde deja contur. Autorităţile spun că peste 80 de kilometri, între Ploieşti şi Focşani, vor fi daţi în folosinţă încă din luna octombrie. Iar până la finalul anului viitor vor fi gata şi loturile care duc până la Paşcani. Autostrada Moldovei se va intersecta cu Autostrada Unirii, pe care şoferii îşi vor putea urma drumul până la graniţa cu Republica Moldova.
Autorităţile avansează deja un termen de finalizare
Joncţiunea se va face printr-un nod rutier proiectat să aibă opt bretele şi 12 pasaje. Problema e că la Autostrada Unirii încă nu au început lucrările. Abia săptămâna aceasta a fost aprobat studiul de fezabilitate pe porţiunea Neamț – Iași – Ungheni şi s-a acordat şi avizul de mediu. Totuşi, autorităţile avansează deja un termen de finalizare.
"De la Paşcani până la graniţa cu Republica Moldova, până... eu zic că, la final de 2030", spune Cătălin Urtoi, membru consiliu administrație CNIR. "Asta nu înseamnă că nu poate fi finalizată mai devreme, 2028, 2029, chiar 2027. Depinde şi cum merg licitaţiile şi dacă avem contestaţii", a declarat Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR.
Experţii în infrastructură sunt însă pesimişti. "Avem experienţa anilor trecuţi când un anumit obiectiv a fost licitat, după aceea s-a anulat licitaţia. Sau s-a prelungit licitaţia. Tot aşa pot să o ţină ani de zile. Îmi doresc să nu am dreptate, dar preconizez că Autostrada A8 de la Ungheni până la Târgu Mureş se va finaliza prin 2035 - 2040", explică Ionel Apostol, preşedintele Asociaţiei "Împreună pentru A8".
Traseul Autostrăzii Unirii se va opri în zona Ungheni
Traseul Autostrăzii Unirii pe teritoriul României se va opri în zona Ungheni. Iar tot aici vom avea şi două poduri care vor face legătura cu Republica Moldova. Fiecare dintre acestea va avea o lungime de 261 de metri pe sensurile de intrare şi ieşire din ţară. Ar urma să le vedem însă gata cu mult înaintea autostrăzii. Proiectul este mai înaintat, s-a făcut deja o primă licitaţie, iar durata de execuţie este de doar doi ani.
Şi autorităţile din Republica Moldova plănuiesc construcţia unei autostrăzi care să meargă în continuarea Autostrăzii Unirii până la Chişinău. Deocamdată sunt la faza de studii de prefezabilitate, pentru care au primit finanţare europeană.