Finanțarea școlilor private din bani publici, un "eșec sistemic". Suedia plănuiește cea mai mare reformă a Educației din ultimii 30 de ani
Autoritățile suedeze au declarat un "eșec sistemic" în ceea ce privește educația, anunțându-și intenția de a pune la cale cea mai mare reformă a a domeniului din ultimii 30 de ani. Deși de-a lungul timpului școlile suedeze s-au bucurat de recunoaștere internațională, pe plan național părinții și experții au început să critice din ce în ce mai tare scăderea calității educației pe care o primesc elevii, conform The Guardian.
De Adrian Popovici la 10.11.2023, 22:58În Suedia, din anii 90 au apărut așa numitele "friskolor", școli private finanțate din bani publici și deși pentru o perioadă au pus această țară în vârful topurilor care evaluează performananțele elevilor, în ultimii ani au început să apară o serie de probleme. Un raport al celui mai mare sindicat al profesorilor din Suedia a avertizat în iunie despre consecințele negative asociate cu transformarea școlilor în societăți comerciale care tratează elevii drept clienți și care limitează resursele care ajung la aceștia.
"Societățile pe acțiuni nu sunt o soluție durabilă pe termen lung pentru a desfășura activități școlare", au transmis sindicaliștii.
Lotta Edholm, o politiciancă care a fost numit la conducere ministerului Educației a lansat o anchetă asupra sistemului de școli private finanțate din bani publici și planurile de a reforma cu totul domeniul pe care îl conduce. "Nu va fi posibil (n.r. în sistemul reformat" să se obțină profituri în detrimentul educației de calitate", a explicat aceasta.
Cum funcționează sistemul școlilor independente?
Cele mai mari profituri au fost obținute de școlile secundare superioare, cunoscute în Suedia sub numele de gymnaskola, a spus ea. "Acolo e mai ușor să obții profituri prin faptul că oferi o calitate mai proastă." Există mii de friskolor, "școli independente", dar sunt cunoscute în mod popular sub numele de "școli gratuite" – în Suedia, majoritatea în orașe. Aproximativ 15% din toți școlarii primari, copii între șase și 16 ani, și 30% din toți elevii din învățământul gimnazial superior, 16-19 ani, merg la astfel de școli.
Edholm a acuzat, de asemenea, unele școli gratuite de creșterea artificială a notelor, profesorii acordând copiilor note prea mari – creând dezechilibru pe întregul sistem. Ea a adăugat că aceasta este o problemă pentru acest tip de școli care pornește de la faptul că profesorii nu sunt calificați corespunzător și că nevoile școlarilor sunt ignorate pentru a crește profiturile.