Zeci de români blocaţi pe aeroportul din Budapesta, închis din cauza dronelor
Zeci de români au rămas blocaţi pe Aeroportul Internaţional din Budapesta, închis din cauza dronelor ridicate ilegal. O aeronavă TAROM a aterizat acolo cu numai câteva clipe înainte să se dea alarma. Iar un alt avion, plin cu români, a trecut periculos de aproape de o dronă, la Paris.
De Redactia Observator la 17.10.2019, 20:24Zeci de români au rămas blocaţi pe Aeroportul Internaţional din Budapesta, închis din cauza dronelor ridicate ilegal. O aeronavă TAROM a aterizat acolo cu numai câteva clipe înainte să se dea alarma. Iar un alt avion, plin cu români, a trecut periculos de aproape de o dronă, la Paris. Fenomenul poate provoca oricând o catastrofă aviatică, atrag atenţia piloţii, pentru că impactul cu o dronă poate distruge motorul unui Boeing.
Cezar Osiceanu, pilot TAROM: E un dezastru. Se joacă cu dronele. Ne-au spus că aeroportul este închis, din cauza situaţiei dronelor, şi că nu putem îmbarca pasagerii
Zeci de minute, românii au aşteptat să urce în aeronava TAROM, oprită pe aeroportul din Budapesta. La manşă se afla pilotul Cezar Osiceanu, care tocmai aterizase în capitala Ungariei, când o dronă a fost ridicată periculos de aproape de pistă. În total, zeci de avioane au avut întârzieri.
Cezar Osiceanu, pilot TAROM: După ce am aterizat noi, s-a declarat starea asta de închidere a aeroportului. Şi un Airbus aflat în spatele nostru a trebuit să rateze aterizarea, pentru că i-au închis pista
Sorin Stoicescu, specialist aviaţie: Hungaro control, prin autorităţile de trafic, a oprit zborul în perimetrul aeroportului din cauza pericolului produs de dronă
Pe lângă acelaşi pericol a trecut şi un alt avion al companiei TAROM, pe Aeroportul Charles de Gaulle, din Paris.
Cezar Osiceanu, pilot TAROM: Am un coleg care în urmă cu patru zile, la Paris, a avut o întâlnire cu o dronă, tot aşa, foarte aproape de el
Iar un eventual impact este egal cu o catastrofă aviatică.
Valentin Ialomiţeanu, pilot: Puterea impactului este asemănată cu ciocnirea cu un avion ultrauşor, în aer. Şi un avion ultrauşor are în jur de 400-500 de kilograme
Odată ridicată de la sol, aeronava este extrem de vulnerabilă. O dronă cu o greutate mai mare de două kilograme, de exemplu, poate lovi motorul.
Părţile de plastic pot duce inclusiv la pierderea lui în aer. În cazul unui impact la decolare, de exemplu, o dronă care loveşte cokpitul unei aeronave îi poate sparge geamul.
Piloţii spun că aeroporturile sunt tot mai des vizate de drone. Controlate de la distanţă, aparatele nu sunt înregistrate, aşa că sunt depistate greu.
Legislaţia europeană este clară. Nicio dronă nu poate fi ridicată în preajma aerodromurilor sau aeroporturilor. Aparatele nu au voie să se ridice la peste 150 de metri şi să depăşească raza vizuală a celui care o comandă, adică 300 de metri.
În cazul Aeroportului Otopeni de exemplu, regulile sunt clare. Nu aveţi voie să ridicaţi niciun fel de dronă pe un perimetru de trei kilometri.
Această dronă are, de exemplu, peste trei kilograme. Un impact cu aeronava poate fi dezastruos.
În Marea Britanie, 92 de incidente de acest gen au avut loc într-un singur an. Aeroportul Gatwick, din Londra, a fost închis timp de 36 de ore, din cauza dronelor ridicate ilegal.