Scenarii după un Brexit fără acord. Marii producători auto şi-ar putea închide fabricile din Marea Britanie
În teorie, momentul Brexit este la mai puţin de trei săptămâni distanţă, iar analiştii lansează diverse scenarii. Cele mai mari temeri se leagă de impactul economic pe care ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană îl va avea inclusiv asupra României.
De Redactia Observator la 13.03.2019, 10:55În teorie, momentul Brexit este la mai puţin de trei săptămâni distanţă, iar analiştii lansează diverse scenarii. Cele mai mari temeri se leagă de impactul economic pe care ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană îl va avea inclusiv asupra României. Pentru ţările europene, dar şi pentru Regatul Unit, pierderi vor fi pe toate planurile.
Doi parteneri economici dependenţi unul de altul, Marea Britanie şi Uniunea Europeană sunt ameninţate de o mare incertitudine. În cazul unui Brexit fără acord, relaţiile economice dintre cele două părţi vor fi guvernate de regulile Organizaţiei Mondiale a Comerţului. Prin urmare, după 29 martie ar putea fi instaurate controale vamale. Un scenariu care ar provoca o cădere a lirei sterline şi ar afecta numeroase companii, spun analiştii economici.
"Când s-a aflat rezultatul referendumului ne-am urcat a doua zi în avion şi am zburat spre Luxemburg. Am accelerat planurile de a ne muta. Am avut mereu această ambiţie" a declarat Will Roxburgh, director firmă de consultanţă financiară.
Pentru că vor avea probleme cu aprovizionarea, marii producători auto şi-ar putea închide fabricile din Marea Britanie.
Absenţa unui acord va avea un impact major şi asupra României. Preţurile ar putea creşte cu cel puţin 10% din cauza timpului de aşteptare la graniţe, a procedurilor administrative şi a noilor taxe vamale pentru produsele care vor fi transportate între Marea Britanie şi UE.
"Toată lumea va trebui să declare marfa, fie că vorbim despre firme sau de persoane fizice. Brexit-ul ne pune în faţa unei noi misiuni şi, dacă nu avem personal suficient, riscăm să avem ambuteiaje" a spus David Olivier Caron, vameş.
Cel mai mult, România importă din Marea Britanie medicamente: o piaţă de aproape 100 de milioane de euro în 2018.
De asemenea, peste un sfert dintre hainele şi produse IT care ajung în magazinele noastre provin din Regat. Noi, în schimb, exportăm alimente şi băutură. Le trimitem britanicilor celebrele eugenii şi vin. Marea Britanie este de altfel cea mai mare piaţă pentru vinul autohton.
Afectate vor fi şi băncile. Zece instituţii de credit înregistrate în Marea Britanie şi care furnizează servicii bancare pe teritoriul României nu vor mai putea opera în ţara noastră după Brexit, dacă Regatul Unit va părăsi Uniunea Europeană fără a semna înainte un acord cu autorităţile de la Bruxelles.