Specialiștii explică surprizele de la alegerile locale: "Foarte mult vot negativ"
Cum ajung necunoscuţii în fruntea primăriilor? Alegerile locale de anul acesta ne-au arătat că se poate şi nu este greu. Campanii în mediul online, discuţii directe cu oamenii sau poze cu familia. Sunt doar câteva dintre trucurile proaspeţilor politicieni care au intrat pe sub pielea electoratului şi au câştigat în faţa foştilor primari. Specialiştii în comunicare electorală şi analiştii politici spun însă că pe lângă toate acestea, principalul motiv din acest an a fost votul negativ.
De Andreea Milea la 30.09.2020, 23:13- Dominic Fritz a câștigat alegerile pentru Primăria Timișoara.
- Allen Coliban a câștigat alegerile pentru Primăria Brașov.
Dominic Fritz, primarul ales al Timişoarei: Cred că acest rezultat este şi un semnal foarte, foarte clar pentru clasa politică veche.
Allen Coliban, primarul ales al Braşovului: Am reuşit să convingem comunităţi importante ale României că este nevoie de schimbarea aceasta şi că schimbarea aceasta poate fi înfăptuită acum.
Radu Mihaiu, primarul ales al Sectorului 2: A fost o victorie în care puţini au crezut.
Cu peste 49.000 de voturi, Dominic Fritz l-a surclasat pe primarul în funcţie, Nicolae Robu, în Timişoara, Allen Coliban a fost ales de aproape 35.000 de locuitori ai Braşovului şi l-a lăsat în urmă pe edilul care a condus oraşul 16 ani, George Scripcaru, iar Radu Mihaiu a fost preferat de peste 42.000 de bucureşteni din Sectorul 2 în faţa actualului viceprimar Dan Cristian Popescu. Trei nume fără renume până acum.
Teodor Victor Alistar, profesor SNSPA: Foarte mult vot negativ.
Gelu Duminică, sociolog: Votul anti este mult mai prezent decât votul pentru.
În plus, candidaţii noi au mizat pe emoţie.
Dumitru Borţun, specialist comunicare electorală: Allen Coliban a făcut acest lucru. Şi-a făcut un film frumos cu familia şi s-a arătat un tată grijuliu, un soţ bun, un fiu bun. Şi-a făcut o fotografie cu bunica lui în faţa Primăriei. Păi vă daţi seama cum le-a dat pe spate pe toate pensionarele din Braşov: uite mă că îşi iubeşte bunica, adică pe ele.
Gelu Duminică, sociolog: Un om care poate fi ancorat cu o etichetă de genul: harnic, bun, ospitalier, relaxat, cum este primarul de la Timişoara, care cântă gospel, mă face mai repede să mă duc la vot şi să îl votez pe el.
S-a schimbat şi modul în care s-a făcut campanie. Tradiţionalele băi de mulţime au pierdut teren în faţa postărilor pe reţelele de socializare.
Amalia Ştefan, specialist PR: Eu aş merge pe un procent de 70% online şi 30% tot ce se întâmplă în teren. De ce? Pentru că acolo este mult mai uşor să ajungi către inimile oamenilor.
Teodor Victor Alistar, profesor SNSPA: Principalul canal pentru vot emoţional este social media.
Emoţional sau raţional, votul pentru locale a marcat o premieră în acest an: oameni fără notoritate au câştigat alegerile în faţa unor figuri binecunoscute nu numai pe plan local, ci chiar naţional.