DOCUMENT. Opoziţia a atacat la CCR legea privind măsurile fiscale. Sesizarea, semnată şi de doi parlamentari liberali
Pachetul de măsuri fiscale cu care Guvernul vrea sa isi asume raspunderea in Parlament este atacat astazi, la CCR, de catre cei de la USR. Opoziţia acuză că legea este profund neconstituţională sub multe aspecte. Documentul este semnat şi de către doi parlamentari liberali, Dan Vîlceanu şi Gheorghe Pecingină.
De Redactia Observator la 29.09.2023, 11:52UPDATE 11:40 Cei care au semnat sesizarea către CCR susţin că legea este ”neconformă cu o serie de articole din Constituţia României”.
”Proiectul de lege votat, PL-x nr. 546/2023, încalcă flagrant art. 1 alin (3)-(5), art. 4, art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 45, art. 56, art. 61, art. 69 alin. (1), art. 108, art. 114, art. 120 alin. (1), art. 135 alin. (1) şi art. 147 din Constituţia României”, se arată în sesizare.
Semnatarii acesteia afirmă că ”modalitatea de adoptare a Legii (...) contravine prevederilor art. 1 alin. (4) şi art. 114 din Constituţia României, republicată, deoarece norma fundamentală oferă Guvernului posibilitatea de a-şi angaja răspunderea asupra unui proiect de lege în condiţiile respectării principiului echilibrului şi separării puterilor în stat”.
”Posibilitatea Guvernului de legiferare, în calitate de autoritate legislativă delegată, nu poate fi discreţionară, această prerogativă nereprezentând un drept care nu este susceptibil de exercitare abuzivă, deoarece, în caz contrar, s-ar permite eludarea principiului fundamental al separaţiei puterilor în stat, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constituţia României”, se arată în sesizare.
- După noile măsuri fiscale, Guvernul plănuiște prima rectificare bugetară din acest an. Măsura ar putea duce la...
- Naționalizarea Pilonului II de pensii. Boloș recunoaște că s-a discutat în Coaliție "în urmă cu o lună" și...
- Opoziţia vrea să depună moţiune pentru pachetul de măsuri fiscale. Ce şanse are să se întâmple
”La această modalitate simplificată de legiferare trebuie să se ajungă in extremis atunci când adoptarea proiectului de lege în procedură obişnuită sau în procedura de urgenţă nu mai este posibilă, ori atunci când structura politică a Parlamentului nu permite adoptarea proiectului de lege în procedura uzuală sau de urgenţă”, se mai arată în document.
Potrivit semnatarilor sesizării, ”adoptarea sub forma asumării răspunderii nu era oportună, cu atât mai mult cu cât intrarea în vigoare a acestei legi nu se face imediat”.
”În contextul actual politic din România, observăm că avem o majoritate consolidată în Parlament, datorată colaborării dintre două partide pentru constituirea Guvernului. Prin urmare, conform jurisprudenţei Curţii Constituţionale, nu era necesară recurgerea la procedura stipulată de articolul 114 din Constituţie”, se mai arată în sesizare.
”Prin urmare, chiar dacă la prima vedere posibilitatea angajării răspunderii nu este supusă niciunei condiţii, oportunitatea şi conţinutul iniţiativei rămânând teoretic la aprecierea exclusivă a Guvernului, acest lucru nu poate fi absolut, pentru că exclusivitatea Guvernului este opozabilă numai Parlamentului, şi nu Curţii Constituţionale ca garant al supremaţiei Legii fundamentale”, mai arată semnatarii sesizării.
Aceştia afirmă că ”validitatea actului normativ în discuţie nu este conformă cu principiile constituţionale”.
”Sub pretextul elaborării unui proiect de lege asupra căruia Guvernul să-şi angajeze răspunderea, au fost inserate modificări care, în esenţă, au valoare şi impact de reformă, de program de guvernare. Aşa fiind, ar fi fost imperativ, din punct de vedere juridic şi constituţional, ca aceste modificări să fie prezentate şi adoptate sub forma unei reforme dacă asta se dorea, cu toate consultările şi evaluările de impact necesare. S-a ajuns astfel la realizarea unor modificări legislative de amploare, complexe, creând un context de ambiguitate şi neconstituţionalitate, promovate sub numele de «proiect de lege»”, se mai arată în sesizare.
Semnatarii sesizării se referă şi la faptul că ”modalitatea de adoptare a Legii (...) contravine prevederilor art. 114 din Constituţia României, republicată, deoarece norma fundamentală oferă Guvernului posibilitatea de a-şi angaja răspunderea asupra unui proiect de lege unitar”.
În plus, aceştia critică şi încălcarea principiului legalităţii şi se referă la faptul că legea ”aduce atingere principiului previzibilităţii, securităţii juridice şi clarităţii normelor”.
Opoziţia: Legea este profund neconstituţională
Opoziția acuză că legea este profund neconstituțională sub multe aspecte, iar măsurile vor afecta negativ economia țării. Tocmai de aceea, USR atacă azi la Curtea Constituțională pachetul de măsuri fiscale cu care guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament.
Multe dintre aceste măsuri vor intră în vigoare la începutul anului viitor, după ce se va pronunță Curtea. Sesizarea vine după ce Ministerul Justiției a dat un aviz favorabil pe acest pachet de măsuri, însă cu observații care se întind pe 36 de pagini. Acest pachet ridică probleme de neconstituționalitate și ar avea nevoie de avizul Consiliului Superior de Apărare a ţării.
De asemenea, afectează și independența justiției pentru că vor fi plafonate anumite sporuri. Consiliul economic și social a dat și el aviz negativ acestui pachet de măsuri fiscale, multe din măsuri afectează mediul privat, care ar avea nevoie de predictibilitate în acest sens, şi de asemenea, pe termen lung, duce la o încetinire a economiei.