#RoMândria: Directorul de creaţie al Calvin Klein şi Swarowski lucrează obiecte de artă unicat cu romii căldărari din Brateiu
Dacă eşti dispus să spargi prejudecăţile şi să priveşti dincolo de stereotipuri, vei găsi în România surprize uimitoare. Ne-o dovedeşte unul dintre cei mai faimoşi designeri din lume.
De Redactia Observator la 11.10.2017, 00:41Dacă eşti dispus să spargi prejudecăţile şi să priveşti dincolo de stereotipuri, vei găsi în România surprize uimitoare. Ne-o dovedeşte unul dintre cei mai faimoşi designeri din lume.
Sub pâcla înnecăcioasă, comuna Brateiu începe să se trezească. Simţi sărăcia după miros. De cum răsare soarele, liniştea de dimineaţă face loc sunetului drujbelor şi loviturilor de ciocan. Iţoc Căldărar s-a trezit cu noaptea în cap. Loveşte de zor în foaia de cupru pe care trebuie să o transforme într-o lustră. Este printre ultimii nomazi, rămaşi în viaţă, din Brateiu.
"Era frig iarna, ne mutam dintr-un sat într-altul, unde aveam de lucru, bătrânii noştri. Dădeau zăpada de-o parte şi instalau cortul. Puneau paie dedesupt, dormeam pe jos.", povesteşte el", povesteşte Iţoc
Chiar dacă e analfabet, e om de bază în business-ul de familie. Îşi ajută fiul să onoreze comenzile primite de la designerii străini.
De cum se crapă zorii, Victor Căldărar se aşează la adăpostul unei şuri neterminate şi începe să lucreze. S-au dus vremurile în care făcea doar ibrice şi cazane de ţuică pentru ţăranii din zonă. Acum creează obiecte unicat pentru designerul unora dintre cele mai puternice branduri din lume. Nu-i de mirare că nu stă o clipă înainte de sosirea Nadjei Zerunian.
Najda este mâna care a desenat multe dintre râvnitele bijuterii Calvin Klein, Swarowski şi Georg Jensen. Uneori îi place să iasă de sub lumina reflectoarelor şi să coboare în lumea reală. Asta o inspiră. Iar România este pentru ea o adevărată provocare.
"Sunt atâtea industrii de lux, foarte tentante, este o lume frumoasă, strălucitoare, dar uneori pierzi din vedere că e creată de oameni reali, cu nevoi reale. Şi un alt lucru uimitor este că am învăţat atât de multe despre meşteşug, în detaliu, lucruri despre care nu prea ştiam. Am studiat la Universitatea din Viena, specializarea mea a fost metalul, însă tot era ceva abstract", povesteşte Najda.
Lucrează cu Victor la a treia colecţie limitată deja. Anul trecut, expoziţia "7000 de lovituri de ciocan", din cadrul Viena Design Week, a avut un succes răsunător.
"Am fost şi am participat şi eu la Viena, cu soţia. Erau pentru mine o formă diferită de ceea ce produceam eu şi nu am ştiut cum reacţionează lumea, o să le placă, n-o să le placă. Şi lumea a reacţionat foarte frumos la obiectele noastre", îşi aminteşte Victor Căldărar.
Colecţia a fost atât de bine primită, încât două dintre creaţiile realizate de Victor Căldărar au fost oprite pentru un muzeu de artă din Viena.
Dacă pentru Victor Căldărar şansa care i s-a dat este un vis împlinit, pentru Nadja Zerunian este calea de a reinventa designul de obiect, în direcţia pe care o cere piaţa internaţională de lux. Obiecte unicat, care spun o poveste. A găsit în România o reţea creată de nişte tineri antreprenori care îi dau acces la mână de lucru ieftină, dar specială. Nadja Zerunian a privit dincolo de prejudecăţi în business-ul care încearcă să scoată în economia de suprafaţă peste 200 de meşteri rromi. Deşi nu au încă un cadru legislativ care să le uşureze munca, Andrei Georgescu şi Victor Dulgheru dovedesc că meşteşugul românesc, chiar şi cel practicat de rromi, se vinde. Şi încă pe foarte mulţi bani.