De la 1 septembrie SE MAJOREAZĂ ACCIZELE pentru carburanţi! Cât va costa litrul de motorină şi benzină
Preţul benzinei din România este în prezent al doilea cel mai mic în rândul celor 28 de state din Uniunea Europeană, dar va ajunge simular cu nivelul din Austria, iar cel al motorinei semnificativ mai mare decât în Austria sau sau Luxemburg, după majorarea accizelor de la 1 septembrie, arată calculele News.ro, pe baza preţurilor medii din UE publicate de portalul energy.eu.
De Redactia Observator la 08.08.2017, 16:23Preţul benzinei din România este în prezent al doilea cel mai mic în rândul celor 28 de state din Uniunea Europeană, dar va ajunge simular cu nivelul din Austria, iar cel al motorinei semnificativ mai mare decât în Austria sau sau Luxemburg, după majorarea accizelor de la 1 septembrie, arată calculele News.ro, pe baza preţurilor medii din UE publicate de portalul energy.eu.
În prezent, preţul mediu la pompă al unui litru de benzină dintr-ul sortiment ieftin (fără plumb, cifră octanică 95) este în România de 4,60 lei, echivalent cu 1,0070 euro, potrivit energy.eu.
Un preţ mai mic decât în România nu există, la nivelul UE, decât în Polonia, unde nivelul mediu la pompă este de 0,99 euro/litru.
După majorarea accizelor, de la 1 septembrie, preţul mediu al unui litru de benzină din cel mai ieftin sortiment ar ajunge - ignorând alte influenţe asupra preţului - la 5,05 lei, echivalent cu 1,1066 euro la cursul BNR din 8 august, de 4,5635 lei/euro.
Cu acest preţ, România ar ajunge pe locul al şaptelea în topul ţărilor din UE cu cea mai ieftină benzină, după Polonia, Bulgaria (1,0170 euro), Lituania (1,0740 euro), Cehia (1,0800 euro), Ungaria (1,0860 euro) şi Letonia (1,0880 euro).
În plus, preţul benzinei din România s-ar situa foarte aproape de nivelul actual din Austria (1,1080 euro) sau Luxemburg (1,1180 euro).
La nivelul UE, media actuală a preţurilor celor mai ieftine sortimente de benzină este de 1,2430 euro, cele mai mari preţuri fiind în Olanda (1,6180 euro), Danemarca (1,5440 euro) şi Italia (1,5280 euro).
La motorină, preţul mediu actual din România al celui mai ieftin sortiment este de 4,35 lei, echivalent cu 0,9520 euro, şi este al cincilea cel mai mic din UE, după Lituania (0,88 euro), Polonia (0,9360 euro), Letonia (0,94 euro) şi Luxemburg (0,95 euro).
După creşterea accizelor, de la 1 septembrie, preţul mediu din România va ajunge la 4,80 lei/litru, echivalent cu 1,0520 euro, la cursul actual al BNR.
Cu acest preţ, România va ajunge pe locul al optulea al celor mai mici preţuri din Uniunea Europeană, cu un preţ la pompă mai mare decât în Bulgaria, Austria şi Slovacia, pe lângă statele deja menţionate.
Ministerul Finanţelor a redactat un proiect de ordonanţă de Guvern prin care urmează să fie modificat Codul Fiscal, principala noutate fiind majorarea semnificativă a accizelor la carburanţi de la 1 septembrie, ceea ce înseamnă că şoferii vor plăti mai mult pentru benzină şi motorină.
Creşterea accizelor pe carburanţi nu figura în niciuna dintre variantele programului de guvernare al coaliţiei PSD-ALDE.
Astfel, proiectul de ordonanţă prevede că, de la 1 septembrie, acciza pentru benzina fără plumb va fi de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.
În prezent, accizele sunt de 1.656,36 lei/1.000 litri pentru benzina fără plumb şi de 1.518,04 lei/1.000 litri pentru motorină, ceea ce înseamnă o creştere a accizei la benzina fără plumb cu 23% şi a accizei la motorină cu 25%.
La benzina cu plumb, mai puţin utilizată, acciza creşte cu 19,5%, de la 1.948,23 lei/1.000 litri în prezent până la 2.327,27 lei/1.000 de litri.
Practic, Ministerul Finanţelor propune revenirea accizelor la carburanţi exact la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi introdusă de guvernul PSD condus de Victor Ponta în 2014.
În urma majorării accizei, un litru de benzină fără plumb sau de motorină se va scumpi, de la 1 septembrie, cu circa 45 de bani, arată calculele News.ro.
Majorarea accizelor este motivată de Ministerul Finanţelor prin scăderea încasărilor din accize în prima jumătate a acestui an.
"Din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, faţă de semestrul I al anului 2016, a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796,55 lei", arată nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a afirmat, marţi, că este la curent cu proiectul de creştere a accizei la carburanţi, explicând că s-a ajuns la această soluţie deoarece producătorii nu au ieftinit preţul la pompă, deşi preţul barilului este în scădere, iar măsura nu îi va afecta pe consumatori, pentru care impactul va fi "nesemnificativ".
"Sunt la curent cu această propuenre de majorare a a unor accize. Accizele au fost reduse, euroacciza a fost eliminată, din păcate ceea ce ne aşteptam să se întâmple, şi anume o reducere a preţului carburantului la pompă, nu s-a întâmplat. Ştiu că au avut loc discuţii la nivelul Guvernului cu operatorii economici, din domeniul petrolier, şi propunerea care se are în vedere (...) este de a introduce o mică majoare a accizei", a explicat Tăriceanu.
El a afirmat că măsura va avea un impact "nesemnificativ" asupra preţului resimţit de consumator. "Pentru consumator nu va fi o povară, având în vedere că în acest moment preţul barilului şi al carburanţilor este redus. Discuţia pe care am înţeles că Ministerul Finanţelor a purtat-o cu operatorii economici este ca această creştere să fie practic absorbită în preţul actual", a mai spus şeful ALDE.
"Această majoare a accizei se va resimţi într-o măsură nesemnificativă în preţul final al carburantului, la pompă. În România avem cele mai mici taxe pe carburanţi. Din informarea de la Ministerul Finanţelor, în România nivelul taxelor şi accizelor este cel mai redus din Europa", a adăugat Tăriceanu.