Maşinile second-hand, pericol pe şosele
România rămâne groapa de gunoi a maşinilor vechi. Dintr-un singur salariu mediu, românii îşi pot cumpăra autoturisme despre care samasarii spun că sunt în perfectă stare de funcţionare. Unele costă cât un frigider nou.
De Redactia Observator la 06.09.2019, 20:40România rămâne groapa de gunoi a maşinilor vechi. Dintr-un singur salariu mediu, românii îşi pot cumpăra autoturisme despre care samasarii spun că sunt în perfectă stare de funcţionare. Unele costă cât un frigider nou. Dar cererea este atât de mare, încât puţini clienţi îşi pun întrebări atunci când bat palma. Şi mai puţin merg cu autoturismele în service înainte de a le scoate pe şosea. Iată ce reacţie are un samar atunci când îi spunem că maşina lui poate pune vieţi în pericol.
Deşi în bord, maşina arată că nu funcţionează sistemul de frânare cu ABS, vânzătorul nu vede un pericol. Dimpotrivă, hotărăşte să facă un test. Cu noi în maşină pune o frână bruscă.
Maşina, veche de 17 ani, are capetele amortizoarelor ruginite. Deşi samsarul susţine că nu a fost niciodată lovită, la o privire mai atentă descoperim altceva.
Ultimul preţ - 700 de euro. Cât salariul mediu pe economie, însă dacă cercetăm atent site-urile de profil găsim maşini şi la 300 de euro. Conform anunţului: "în perfectă stare de funcţionare". Mecanicii care au văzut astfel de autoturisme ştiu că pot fi bombe pe roţi.
Daniel Călin, mecanic auto: Pe partea de mecanică emit noxe în mod exagerat, au piese îmbătrânite, uzate peste măsură şi sunt un pericol în trafic. Se pot sparge racordurile de frână, dacă nu sunt sudate bine. Sunt mâncate de rugină şi există pericolul ca, la un impact, la un accident, să nu fi protejat înăuntru
Autorităţile recunosc că nu pot opri importurile de rable.
Şerban Dobre, reprezentant Registrul Auto Român: Există nişte cerinţe specifice anului de fabricaţie. Nu putem să respingem un ITP dacă totuşi vehicolul este într-o stare corespunzătoare. Atâta timp cât ele au un ITP valabil, ele nu prezintă un pericol
De anul trecut, şoferii prinşi fără ITP rămân şi fără plăcuţele de înmatriculare ale autoturismului.
Astfel de maşini vechi se vând bine, pentru că există şi cerere.
În România sunt înmatriculate peste şase milioane de maşini. 20 la sută dintre ele sunt mai vechi de două decenii.