Explozia din Galați scoate la iveală pericolul reprezentat de staţiile peco dezafectate
Greşeli în lanţ au dus la explozia care a cutremurat ieri oraşul Galaţi. Autorităţile nu au verificat ce se întâmplă cu rezervoarele de combustil îngropate pe locul unei foste benzinării. Nici astăzi nu pot spune cui aparţin şi cine trebuie să răspundă.
De Redactia Observator la 10.12.2019, 20:51Greşeli în lanţ au dus la explozia care a cutremurat ieri oraşul Galaţi. Autorităţile nu au verificat ce se întâmplă cu rezervoarele de combustil îngropate pe locul unei foste benzinării. Nici astăzi nu pot spune cui aparţin şi cine trebuie să răspundă. Pompierii avertizează: în întreaga ţară, aproape 150 de staţii peco nu îndeplinesc norme elementare de siguranţă la incendiu.
Explozia din Galaţi a fost atât de puternică încât asfaltul s-a desprins, iar o maşină a fost aruncată câţiva metri în aer.
Deflagraţia a avut loc în momentul în care câţiva muncitori tăiau o ţeavă din subsolul unui hotel aflat lângă containerele de combustibil ale unei benzinării dezafectate.
Eugen Chiriţă, purtător de cuvânt ISU Galaţi: Din primele verificări nu se lucra la dezafectarea acelei staţii peco ci accidental s-a tăiat o conductă
Liliana Cornea, comisar Garda Naţională de Mediu: S-au făcut nişte lucrări de amenajări interioare cu tăiere de ţevi care se credeau a fi de la nişte calorifere şi nu era aşa. La un moment dat această instalaţie nu a mai fost declarată
De aproape cinci ani, proprietarul hotelului cumpărase spaţiul în care a funcţionat fosta benzinărie. În acte, însă, rezervoarele nu existau la momentul preluării terenului. Autorităţile încă nu ştiu cui aparţin şi cine ar fi trebuit să se ocupe de ele.
Cert este că lângă bomba din subteran a fost ridicat hotelul. Oficialii au remarcat doar că lucrările au început fără autorizaţie de construcţie.
Patrică Hahui, şeful Poliţiei Locale Galaţi: Poliţiştii locali specializaţi pe acest domeniu au aplicat o sancţiune contravenţională. Suma amenzii a fost de 3 mii de lei
Ovidiu Matache, purtător de cuvânt Primăria Galaţi: Da, situaţia probabil că a fost în atenţia unei instituţii sau a autorităţii abilitate
Nicio autoritate abilitată nu a făcut nimic pentru a descoperi dacă rezervoarele sunt un pericol.
Legea spune clar. Rezervoarele de combustibil - aflate la suprafaţă - trebuie să fie amplasate la cel puţin 15 metri de clădirile din jur. În cazul celor îngropate, distanţa se reduce la cinci metri.
Neutralizarea pompelor de combustibil poate fi făcută în două moduri.
Fie rezervoarele sunt scoase din pământ cu ajutorul unei firme specializate. Practic se sapă pe lângă aceste rezervoare uriaşe, apoi ele sunt ancorate şi ridicate la suprafaţă.
Fie există metoda conservării. Este folosit un ulei special pentru ca rezervoarele să nu ruginească, iar instalaţia din subteran este curăţată ca să nu mai existe riscul acumulărilor de gaz.
Diana Cursaru, prodecan Facultatea de Tehnologie a Petrolului: Este posibil ca acel capac al rezervorului să nu mai fi fost foarte bine închis şi în momentul acela este posibil ca vaporii să fi ieşit la suprafaţă. Exploziile sunt devastatoare. Chiar mă mir că nu s-a întâmplat mai rău de atât
Pericolul din subteran este uriaş în cazul benzinăriilor dezafectate. Numărul lor exact nu apare în nicio evidenţă. În schimb, pompierii au transmis că 147 din cele aproape 3 mii de staţii peco funcţionează fără aviz ISU.
În Galaţi, poliţiştii au deschis un dosar penal pentru distrugere din culpă.