Procedura pentru luarea în spaţiu a unei persoane. Acte necesare pentru declaraţie şi drepturile persoanei luate în spaţiu
Luarea în spaţiu pentru buletin este una dintre cele mai arzătoare probleme cu care se confruntă românii în ziua de astăzi. Tot ce trebuie să ştiţi atunci când luaţi în spațiu pe cineva.
De Redactia Observator la 31.01.2025, 17:18Fie că este vorba despre schimbare de buletin pentru că nu mai locuiți la același domiciliu sau nu mai aveți același nume, fie că aveți nevoie de o nouă carte de identitate pentru că a expirat, s-a deteriorat sau a fost furată cea veche, fie că doriţi să vă faceţi buletinul chiar dacă aveţi un domiciliu, este bine să știți ce acte sunt necesare pentru schimbare buletin, în 2025.
Ce înseamnă a lua în spaţiu pe cineva
Declaraţia de luare în spațiu este actul notarial prin care o persoană (găzduitor) își dă acordul cu privire la luarea în spațiul său locativ a alteia. Potrivit notari.pro, cu această declarație se poate face dovada adresei de domiciliu la poliție pentru schimbarea domiciliului din cartea de identitate sau aplicarea vizei de flotant în baza art. 28 din OUG Nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, când găzduitorul nu se poate prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor.
Luarea în spaţiu pentru buletin pare un proces mai complicat decât este în realitate. La prima vedere, procesul de luare în spaţiu pare unul mai complicat decât este în realitate. Însă, chiar şi aşa trebuie ştiut că este nevoie de o mulţime de documente pentru a se finaliza procesul de luare în spaţiu.
Declaraţia de luare în spaţiu şi actele necesare
Cine face luarea în spaţiu trebuie să prezinte în faţa autorităţilor actul de identitate şi actul prin care dovedeşte că locaţia îi este în proprietate, dar şi o declaraţie de primire în spaţiu. Cine este luat în spaţiu trebuie să prezinte o cerere pentru schimbarea actului de identitate, dar şi vechiul act de identitate.
De asemenea, trebuie prezentat şi un document care să ateste legătura dintre cele două părţi, cum ar fi un contract de închiriere înregistrat deja. Nu în ultimul rând, trebuie făcută şi dovada achitării taxei de timbru.
Acte necesare la notariat
- act de identitate găzduitor, în original
- copie act de identitate persoană luată în spațiu
- titlu locativ găzduitor, în original
- dacă există, încheierea de intabulare
Acte necesare pentru cartea de identitate
- cerere pentru eliberarea cărţii de identitate;
- act de identitate (dacă nu e pierdut, furat, distrus sau deteriorat) - buletin, carte de identitate, carte de identitate provizorie;
- certificat de naştere - dacă nu e pierdut (original şi copie);
- certificat de căsătorie, după caz;
- certificatul/hotărârea de divorţ;
- documentul care face dovada adresei de domiciliu, dacă există;
- pentru persoanele din mediul rural este nevoie de adeverinţă eliberată de primăria comunei respective cu menţiunea satului şi a numărului arondat poştal;
- 3 fotografii tip act de identitate
- contravaloarea cărţii de identitate provizorie
- timbrul fiscal - (în cazul pierderii, furtului sau deteriorării vechiului act de identitate).
- taxa unică pentru eliberarea cărții de identitate, care se poate plăti fie la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank, fie, și mai simplu, la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea cărții de identitate. Nu există taxă pentru eliberarea buletinului în regim de urgenţă.
Ce drepturi are o persoană luată în spaţiu
Persoana primită în spațiu nu dobândește un drept de proprietate asupra locuinței, ci doar dreptul de a folosi locuința respectivă, conform înțelegerii contractuale existente între părți. Potrivi Legal Badger, dreptul de a folosi bunul se pierde la momentul la care contractul încetează.