Prima navă militară românească de război stă şi rugineşte în portul Mangalia
Ar putea rămâne acolo mult şi bine pentru că momentan nu există fonduri să fie transformată într-un muzeu pentru constănţeni şi pentru turişti. Canoniera românească a participat la misiuni importante şi în al Doilea Război Mondial.
De Redactia Observator la 10.12.2018, 14:02Ar putea rămâne acolo mult şi bine pentru că momentan nu există fonduri să fie transformată într-un muzeu pentru constănţeni şi pentru turişti. Canoniera românească a participat la misiuni importante şi în al Doilea Război Mondial.
Florin Bădică, comandatul centrului de instruire al forţelor navale: La puntea pupa există camera cârmei, unde există instalaţi de guvernare a cârmei, de ghidare a navei pe drumul ordonat. Tot la puntea pupă este sistemul de manevră al navei, electric sau hidraulic.
Doar că acum, din gloria de altă dată nu a rămas mai nimic. Din 2004, de când nava. a ieşit la pensie, rugina a acaparat-o. Găuri adânci au apărut peste tot, iar armamentul încă funcţional de la bord a fost transferat pe alte ambarcaţiuni.
Florin Bădică, comandatul centrului de instruire al forţelor navale: Nava este cea mai veche din cele patru nave din aceeaşi clasă fiind lansată la apă în 1916, celelalte, ulterior, după un an.
O navă care a participat la misiuni importante şi în al Doilea Război Mondial. În total, aproape 90 de ani a fost în serviciul marinei române. Avea dotari excepţionale pentru acea perioadă, spun specialiştii.
Florin Bădică, comandatul centrului de instruire al forţelor navale: Este o bigă prezentă la bord din 59, ea avea capacitatea, fiind navă canonieră, să dragheze şi mine, adică să scoată minele din apă. Nava a intrat în Şantierul Naval Mangalia în 2010 şi pe o perioadă de două luni de zile s-au executat lucrări de menţinere a navei pe linia de plutire. Nava a fost scoasă la licitaţie recent, dar nu s-au găsit investitori.
Despre performanţele navei vorbesc astăzi cei care ani întregi au condus-o. Au luptat, au trăit şi au legat prietenii la bordul ei.
Ştefan Nicolae, contraamiral în retragere: Într-o seară, la Periboina, dintr-o manevră făcută de navă s-a agăţat în elice un carmac. A zis "cine intră să degajeze carmacul de la elică?" Şi el pentru un pariu cu şeful de echipă, a zis "cine zice dacă îmi daţi două sticle de vodcă, intru eu!"
Fostul comandant al navei îşi aminteşte cu drag şi de misiunile mai puţin uşoare. Deciziile luate rapid erau vitale. Vieţile multor marinari erau în mâinile lui.
Ion Alexandru, fost comandant al navei: Când eram pe Stihi Eugen eram încă un fel de ucenic, eram la început. Era o navă foarte bună, ţinea marea nemaipomenit. Destinaţia navei a fost navă de cercetări hidrografice maritime, dar fiind în subordinea Academiei Navale, vara, în mod deosebit la bordul navei se îmbarcau şi studenţi.
La un moment dat, nava a a fost chiar scoasă la vânzare şi risca să ajungă fier vechi.
Dragoș Angelescu, viceprimar Mangalia: Ar fi un obiectiv turistic important pentru locuitori şi pentru turiştii care ne calcă pragul.
Mihai Fifor, Fostul Prim-ministru interimar al României: Intenţia noastră aceasta este de a o conserva şi de a o transforma într-un viitor apropiat într-o navă muzeu pentru Marina României.
Nu se ştie încă şi când se va întâmpla asta. Nava se află acum în proprietatea Ministerului Apărării.