Antena LIVE

Curs valutar

Un givraj foarte puternic, cauza prăbuşirii avionului

Tragedia din Apuseni ridică tot mai multe semne de întrebare. Cauza prăbuşirii pare a fi un givraj foarte puternic. Avionul s-a încărcat cu gheaţă şi unul dintre motoare a cedat.

De la 22.01.2014, 19:50
WhatsApp
Vezi și:

Controversat este şi modul în care şi-a pregătit pilotul Adrian Iovan zborul. Iar informaţiile oferite până acum de autorităţi sunt contradictorii.

Pilotul Adrian Iovan cere să coboare la 2450 de metri, mult sub înălţimea minimă de siguranţa. Pierde legatura cu Romatsa si schimba pe o frecvenţă specifica zborurilor "la vedere". Dispare de pe radar şi rămâne pe cont propriu.

Pierdea portanţă, forţa care împinge aripa avionului în sus şi îi permite să rămână în aer. Explicaţia este una cât se poate de firească. În condiţii de umiditate crescută şi frig aeronavele sunt afectate de fenomentul de givraj. Gheaţa se depune pe fuzelaj şi aerul vital pentru zbor capata direcţii haotice.

Adrian Iovan a hotărât sa coboare la altitudini cu temperaturi mai ridicate, unde gheaţa să se topeasca şi sistemul de degivrare să fie mai eficient.

BN2-ul care plecase către Oradea avea pe aripi benzi speciale de vibraţii. Benzi care n-ar fi permis încărcarea excesivă a aeronavei. Nu era, însă, unica problemă. Valentin Ialomiţeanu e ultimul care a pilotat avionul BN2, înainte să se prăbuşească cu Adrian Iovan la manşă.

"Este posibil ca în secundele acelea în care a givrat foarte puternic, una din prizele de aer ale motorului din dreapta s-a obturat şi atunci s-a oprit", spune Ialomiţeanu. 

La 15.45 şi 15.49 operatorul ROMATSA a încearcat să ia legătura cu aeronava. N-a primit niciun răspuns. Era deja prea târziu. La momentul impactului avionul, vechi de 40 de ani, avea peste 3000 de ore de zbor.

500 de ore trecuseră numai de la ultima reparaţie importantă a motorului. Potrivit raportului transmis astăzi de Guvern era în perfectă stare de funcţionare, cu documente la zi. Condiţiile meteo ar fi fost, însă, prea aspre.

Decizia de anulare a zborului a stat exclusiv în mâinile pilotului Adrian Iovan. Pentru că avea o experienţă de 16.000 de ore la manşă şi miza prelevării organelor era viaţa unei femei, a hotărât să zboare.

Nu se ştie nici acum exact dacă pilotul Iovan a respectat procedurile. Raportul făcut de Romatsa arată că Iovan n-a verificat condiţiile meteo înainte să se ridice de la sol. Guvernul are altă variantă.

Pilotul comandant a efectuat pregătirea zborului, inclusiv informarea meteo, înainte de decolare.

Apare, însă, o nouă controversă. Potrivit regulamentului, piloţii care n-au zburat mai mult de jumătate de an pe un tip de aeronavă, trebuie să realizeze un zbor de control. Din martie până în decembrie 2013, BN2-ul implicat în accident a fost ţinut la sol.

Iar Adrian Iovan n-a urcat la manşa lui nici anul acesta, spun specialişti ai Şcolii de Aviaţie. Sunt semne de întrebare legate şi de existenţa fişei de centraj. Adică, modul în care sunt aşezaţi pasagerii în avion.

În acest caz, aeroportul din Sibiu. Ar fi putut de asemenea, să meargă spre valea Mureşului şi să zboare "la vedere". Ca ultimă variantă, Adrian Iovan ar fi putut să întoarcă avionul la Bucureşti.

Ancheta care a început va stabili daca avionul a avut vreo problema tehnică.

Redactia Observator

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie. ...

avion cauza prabusire social
Întrebarea zilei
Aţi ieşit la lopată în aceste zile?

Da

Nu

*după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰

Stiri Sportive Citește și
Meteorologii Accuweather au actualizat prognoza. Când scăpăm de ninsori și...
Fanatik.ro
Publicat 19.02.2025
Povestea cu mineralele Ucrainei: O superafacere în stil colonial sau o capcană...
spotmedia.ro
Publicat 19.02.2025
Momentul în care un canoist a fost prins în gură și apoi scuipat de o balenă...
spotmedia.ro
Publicat 14.02.2025
Ce a pățit acest tânăr, după ce a adormit așa în avion. Cum s-a răzbunat...
Gandul
Publicat 19.02.2025
S-au înțeles Putin și cu Trump pentru susținerea lui Georgescu? „O abordare...
Adevărul
Publicat 19.02.2025
Cristina Ciobănașu, detalii neașteptate despre relația cu Alex Mureșan: „Nu...
A1
Publicat 19.02.2025
Horoscopul zilei de 20 februarie 2025. Berbecii au nevoie de timp pentru ei. Află...
CaTine
Publicat 19.02.2025
„Locul acesta a devenit acasă”. Andrei Perneș de la Mireasa, ultimul mesaj...
spynews.ro
Publicat 19.02.2025
Giovanni Becali nu-l uită pe Chivu: „M-a trădat și urăsc asta”. A...
GSP
Publicat 18.02.2025
Cum să crești ghimbir acasă? Simplu, accesibil și perfect pentru orice...
Click.ro
Publicat 19.02.2025
Asteroidul care „poate distruge orașe” are șanse de 1 la 32 să se izbească...
Useit
Publicat 19.02.2025
O celebră influenceriță a murit la doar 28 de ani. Fanii, în stare de șoc
Redacţia.ro
Publicat 13.02.2025
Tudor Chirilă, reacție dură după mesajul lui Elon Musk despre Călin...
libertatea.ro
Publicat 18.02.2025
Doechii a negat acuzațiile de playback la Premiile Grammy 2025: „Aveam...
ZU
Publicat 19.02.2025
De ce sunt castraveții ambalați în folie de plastic. Motivele la care nu te-ai...
Hello taste
Publicat 17.02.2025
Cum să alegi primul instrument muzical pentru copilul tău
Deparinti
Publicat 19.02.2025
Soția lui Cenk Torun divorțează de celebrul actor. Motivul din spatele deciziei...
Happy
Publicat 19.02.2025
Probleme pentru Lidia Buble! Ce a pățit celebra artistă: „Mi se pare...
BZI
Publicat 19.02.2025
Nouria Nouri, fosta soție a lui Daniel Iordăchioaie, și-a cunoscut actualul...
DIVA
Publicat 23.09.2024
Diferența dintre tipurile de gripă A, B și C. Care este mai grav?
Medicool
Publicat 19.02.2025