Comoara ascunsă în munţii Carpaţi. Cel mai spectaculos tronson din România încă aşteaptă să fie descoperit de turişti: "O minunăţie"
Adevărate comori sunt ascunse într-o vale sălbatică din Carpați. Vorbim despre gările din Defileul Jiului, cea mai spectaculoasă cale ferată construită vreodată. Deși nu și-au schimbat mai deloc înfățișarea și sunt adevărate bijuterii arhitecturale, puțini sunt turiștii care au aflat de ele.
De Diana Speretoiu la 15.09.2024, 20:21Primul popas: Gara Meri. Situată la intrarea într-un tunel şi construită în anii 50, a fost cel mai important loc al comunității feroviare din acea perioadă. Aici a funcționat inclusiv o școală pentru copiii celor care lucrau la căile ferate. "Lângă școală, am descoperit locul de joacă. Este efectiv intact, ca acum 60 de ani. Putem găsi toboganul, balansoarul copiilor și parcă se simt pașii, zâmbetele și râsetele în aceste locuri", spune Ionel Cioca, inginer Parcul Național Defileul Jiului.
Gara Lainici încă își așteaptă călătorii cu același aer interbelic. Clădirea impunătoare, ridicată cu piatră de râu nu și-a schimbat mai deloc înfățișarea în ultimele șapte decenii. "Gara Lainici e perla gărilor din Defileul Jiului, o gară care până în anii 50 purta altă denumire. Se numea gara Ilie Pintilie, în memoria unui lucrător brigadier la calea ferată", adaugă Ionel Cioca, inginer Parcul Național Defileul Jiului.
Puțini oameni i-au aflat povestea. Nu e de mirare că peronul nu e niciodată plin. "E foarte frumoasă călătoria cu trenul. Mai bine decât cu mașina. Peisajul mai frumos", spune o femeie. La fel de impozantă și ascunsă în sălbăticie e și gara Pietrele Albe. "Este același stil al anilor 50, stilul monumental, sobru", mai spune Ionel Cioca, inginer Parcul Național Defileul Jiului.
Drumul prin Defileu nu e doar o simplă călătorie
Drumul prin Defileu nu e doar o simplă călătorie prin peisaje sălbatice. Devine o lecție de geografie, istorie și artă. În aceste locuri încă sunt dovezi ale luptelor din Primul Război Mondial, dar și frânturi din vremurile și mai demult trecute.
"O minunăție descoperită de noi în Parcul Național Defileul Jiului este o porțiune din poteca romană de acum 2000 de ani, săpată în granit. Pe această potecă romană, în timpul celui de-al doilea război daco-roman, 105 – 106, s-au deplasat regiunile romane dinspre sud spre capitala Regatului Dac, Sarmizegetusa", explică Ionel Cioca, inginer Parcul Național Defileul Jiului.
Poteca pietruită, de pe marginea versantului, era la acea vreme singura cale de a traversa Defileul și această bucată nu a fost afectată de lucrările la calea ferată construită în anii 50. Tronsonul de cale ferată dintre Bumbești și Livezeni e considerat cel mai spectaculos din țară datorită operelor de artă inginerești, a zecilor de tuneluri, viaducte și poduri impresionante realizate în timp record.
Cel mai spectaculos tronson din România de artă inginerească
"E cel mai spectaculos tronson din România de artă inginerească, de drumuri și poduri. Vorbim de 31 de km de lucrări de artă, muncă susținută, în 1948, în decurs de aproape șapte luni. 28 de mii de oameni au desăvârșit această minunăție din Defileul Jiului", adaugă Ionel Cioca, inginer Parcul Național Defileul Jiului.
Parcul Național Defileul Jiului e arie naturală protejată și e considerat ultimul defileu sălbatic din țara noastră.