Românul care a recondiţionat un simbol al luxului din anii 1970. A cumpărat autobuzul Mercedes cu 1.500 de euro, dintr-un parc de vechituri
Ne întoarcem acum în timp, aproape 50 de ani, în vremurile în care excursiile la munte sau la mare se făceau mai ales cu autocarul. Şi nu cu oricare, ci mai ales cu cele produse în Iran, sub sigla Mercedes. După ce şi-au trăit anii de glorie, multe dintre ele au ajuns la fier vechi. Două însă au fost salvate de un bucureştean. Unul a fost restaurat, a parcurs deja 2 milioane 500 de mii de kilometri iar proprietarul susţine că merge ca atunci când a ieşit de pe poarta fabricii.
De Laurenţiu Rădulescu la 24.05.2023, 20:48Cu ce se ajungea la munte în timpul comunismului? Răspunsul îl găsim într-un garaj din sudul Capitalei. Urcăm în simbolul comfortului anilor 70. Nu mai mult de 100 de astfel de modele au fost cumpărate de Nicolae Ceauşescu pentru Oficiul Naţional pentru Turism şi Uniunea Tineretului Comunist. Pe atunci, erau cele mai moderne mijloace de transport în comun care te puteau duce într-o vacanţă în ţară. Au fost fabricate în Iran, sub licenţă Mercedes şi aduse pe roţi de acolo de şoferi români.
Laurentiu Rădulescu, reporter Observator: "Înainte de Revolutie astfel de autobuze erau folosite pentru excursii pe dustante lungi. Considerate un lux pe acele vremuri, autocare cu 42 de locuri."
Revenim însă în garajul nostru din Ilfov. Alexandru Constantinescu a reuşit să recupereze două dintre autocarele care au bătut ţara în lung şi în lat acum 50 de ani.
În garajul unui colecționar
Alexandru Constantinescu, colecționar: "Motorul are două milioane cinci sute de mii de kilometri. S-a întamplat să mă mai lase in drum, sa mai repar ceva la ea, dar ce sa facem, asta este acum."
1500 de euro l-a costat unul dintre ele, cumpărat în 2008, din Bihor. L-a găsit într-un parc de autovehicule ruginite. Aproape 20 de mii de euro crede că a investit în el ca să îl recondiţoneze în cadrul atelierelor RATB. Caroseria aproape că se desprindea iar traversele în zona punţii erau atât de ruginite încât au fost înlocuite complet.
Acum bătrâna doamnă, cum îi spune Alex, parcurge din nou mii de kilometri prin ţară împreună cu formaţia muzicală din care face parte. Este oprit şi fotografiat la tot pasul de iubitorii de autoturisme vechi. Recunoaşte, mai sunt şi momente când are nevoie de ajutor...
În urmă cu doi ani, Alexandru a mai cumpărat un autovehicul de acelaşi tip, cu doar 100 de mii de kilometri la bord. Promite să îl restaureze anii următori şi să-i redea aceeaşi culoare, alb-albastră, folosită de oficiul naţional pentru turism pe vremuri.