3.000 de lei pentru orice mașină mai veche de 15 ani ori o amendă usturătoare. Ministrul Mediului vrea să scoată rablele de pe șosele
Orice rablă mai veche de 15 ani ar putea valora 3.000 de lei. Bani în mână, nu voucher pentru o maşină nouă. Atât vrea să plătească ministrul Mediului ca să le scoată de pe şosele. Şi nu sunt puţine. Mai mult de jumătate din cele peste nouă milioane de autoturisme înmatriculate în România au fost fabricate înainte de 2006. Cei care nu vor să renunţe însă la ele ar putea plăti taxe usturătoare.
De Adrian Lupușor la 20.06.2021, 21:03Aproape cinci milioane de maşini care au în cel mai bun caz normă Euro 4 circulă încă pe străzile României şi poluează considerabil. Pentru că avem cel mai vechi parc auto din Uniunea Europeană, ministrul Mediului vrea să elimine rablele şi este dispus să plătească pentru asta. Câte 3.000 de lei pentru fiecare, aşa că ar avea nevoie de 16 miliarde de lei.
Tanczos Barna, ministrul Mediului: Conform statisticilor, analizând situația, am constatat că 40% dintre mașinile înmatriculate în România au peste 17 ani. Este un procent șocant și statul trebuie să găsească soluții pe de-o parte pentru a satisface cerințele Comisiei și a avea reforme în PNRR. Pe de altă parte, pentru a reduce poluarea, mai ales în marile orașe.
O mașină mai veche de 15 ani emite, în medie, 140 de grame de noxe pe kilometru. În timp ce o mașină nouă cu același motor are cu 20% mai puține emisii de carbon. Dacă șoferii unui oraș precum Bucureștiul ar renunța definitiv la aceste autoturisme, calitatea aerului s-ar îmbunătăți considerabil.
Se ia în calcul o nouă taxă, pentru a curăța străzile de rable
Intenţia ministerului este acum în fază de proiect, însă s-ar putea materializa rapid pentru că România este sub presiunea Uniunii Europene. România este printre puţinele ţări care nu descurajează înmatricularea rablelor şi de accea ţara noastră a primit titulatura de Cimitirul Europei. Ministrul Mediului spune că se gândeşte la o taxă care să îi facă să se răzgândească. Ecologiştii contestă însă proiectul.
Dan Trifu, vicepresedinte Eco-Civica: Haideți cu ITP-ul, haideți cu conștiința civică și după aceea vin și aceste măsuri de ajutorare gen Program Rabla. Dar în principiu să obligi populația nu este normal și e bine să ne consultăm înainte.
Deocamdată, ministerul Mediului nu a stabilit cât vor plăti în plus proprietarii care nu vor să se despartă de maşinile lor mai vechi de 15 ani.