EXPERIMENT: anvelope de vară versus anvelope de iarnă. Care este distanţa de frânare dintre cele două, la 50 km/h
Anvelopele de iarnă pe polei fac diferenţa între viaţă şi moarte. Doi copii, de doar unu şi trei ani, și-au pierdut viata pe "Drumul Morţii", după ce maşina în care se aflau a derapat din cauza anvelopelor de vară. Într-un experiement Observator, specialiştii ne arată diferenţa uriaşă de frânare dintre cele două tipuri de cauciucuri.
De Cosmina Balint la 10.01.2024, 19:43Accidentul teribil s-a produs la ieşirea din localitatea Răcăciuni, în judeţul Bacău, pe Drumul Morţii, E85. Opt persoane, între care patru copii până în şapte ani, erau înghesuiţi în maşina cu cinci locuri. Pe şoseaua acoperită de gheaţă, şoferul nu a mai putut controla autotorismul care avea anvelope de vară. Tânărul de 28 de ani pierde controlul volanului şi intră pe contrasens, unde se izbeşte de un copac de pe marginea drumului. Pentru doi copii, de unu şi trei ani, impactul a fost fatal.
- Ema Tereş, purtător de cuvânt ISU Bacău: La sosirea forţelor de intervenţie doi copii minori se aflau în stop cardio-respirator. Din nefericire, în ciuda eforturilor depuse de echipajele medicale, a fost declarat decesul acestora.
Tragedia vine ca un semnal de alarmă pentru toţi şoferii care nu și-au schimbat cauciucurile
Experimentele arată că la 50 de kilometri la oră, pe polei, distanţa din momentul frânării şi până când maşina se opreşte efectiv se dublează în cazul anvelopelor de vară, faţă de cauciurile de iarnă.
- Copilaşi de doar 1 şi 3 ani, destin curmat pe "Drumul Morţii" E85, în Bacău. Au sfârşit într-un Audi echipat...
- Accident cumplit în Argeş. O persoană a murit şi trei sunt rănite, după ce un taxi şi un Audi s-au ciocnit...
- Un microbuz cu 11 pasageri s-a înfipt într-un parapet pe DN 73A, în Braşov. Şapte victime, printre care şi...
- Sorin Bădică, expert conducere: În faţă avem deja obstacolul şi vom frâna în aşa fel să ne oprim până în acel obstacol având anvelope de vară. 50 de km pe oră, am frânat, nu am putut oprit, am lovit cele două jaloane. De data aceasta, maşina e dotată cu anvelope de iarnă, aceeaşi viteză, 50 de km pe oră, cam asta e diferenţa. Ne-am oprit într-un punct unde vedem obstacolul.
- Cosmina Balint, reporter Observator: Atunci când asfaltul este acoperit de polei, spațiul de frânare poate creşte de la 6 la 10 ori în funcție de viteză. Dacă simțim că mașina derapează trebuie să ne păstrăm calmul și să nu bruscăm comenzile maşinii.
- Sorin Bădică, expert conducere: În cazul unui subvirări controlul poate fi mult mai repede recăpătat prin simpul fapt că decelerez, calc puţin frâna, mă uit unde vreau să ajung şi virez în direcția aceea. În cazul în care maşina supravirează, pierdem controlul pe spate, va trebui să contravirez în direcţia în care a plecat spatele.
În trafic şoferii spun că sunt mult mai atenţi pe vreme rea
- Șofer: Să văd dacă cel din faţă pune frână, să am distanţă suficientă. În principiu după mine distanţa e cel mai important lucru şi încrederea în reflexe. Acţionăm în principiu frâna de motor, dacă nu, cea de picior.
- Șofer: Nu am derapat atât de mult ca să fie nevoie să contracarez acea derapare, a fost o derapare uşoară, nu m-am panicat. Primul instinct e să pui frâna de picior.
Cei care nu îşi schimbă cauciurile la timp, riscă amenzi între 1.305 și 2.900 de lei şi rămân şi fără certificatul de înmatriculare.În 2023 au fost date 181 de sancţiuni.