"Reparaţi pe banii dumneavoastră". Probleme pentru trei milioane de şoferi, cu maşinile "lovite" de falimentul City Insurance
Trei milioane de şoferi nu ştiu încotro s-o apuce pentru a-şi acoperi daunele în faţa unui faliment anunţat. Compania City Insurance iese de pe piaţa asigurărilor. Deşi toate semnele dezastrului erau acolo, funcţionarii de la stat, plătiţi cu zeci de mii de euro să supravegheze neregulile şi să apere clienţii, sunt surprinşi ... a treia oară în ultimii patru ani.
De Mădălina Chiţac la 20.09.2021, 19:39"E lovită toată. Radiatoarele le-am prins cu arici, capota se vede. Farurile s-au rupt, suporţii de la ele", se plânge Ion Domnişanu, şofer. Aşa arată maşina lui, după ce a fost lovită în trafic. Ion Domnişanu a venit la Centrul de Daune al companiei City Insurance, în speranţa că cineva îl va ajuta. Nu a reuşit să rezolve, însă, problema. "Nu ne primeşte. Au intrat în faliment, nu mai au niciun drept. Văd că încarcă documente de aici ... Plătesc, că am nevoie de maşină. Şi o să văd. O să angajăm un avocat, ceva", spune el.
Şoferii, nevoiţi să repare maşinile pe banii lor
Sunt mulţi şoferi în aceeaşi situaţie, care stau cu maşinile avariate. Iar în service-uri, asigurătorul este deja un nume interzis. "Nimeni nu mai lucrează cu City. Deci sunt slabe şanse să gasesc pe cineva. Reparaţi pe banii dumneavoastră ... Depuneţi dosarul de reparaţie şi peste 6 luni o să vă recuperaţi banii. Altă soluţie nu aveţi", spun reprezentanţii unui service auto.
Şoferii vor fi despăgubiţi din fondul de garantare. Acolo deja se pot depune cereri pentru a se deschide dosare de daună. Şi pentru a se face plăţile. Teoretic, fondul de garantare dă banii abia după ce instanţa pronunţă falimentul companiei. Însă poate face asta mult mai repede, dacă guvernul vine cu o ordonanţă de urgenţă în acest sens. E posibil ca în această săptămână să avem ordonanţa. Numai că nu se rezolvă totul. Banii din Fondul de Garantare nu sunt nelimitaţi.
- Ghid pentru cei care deţin o poliţă City Insurance: "Puteți circula pe drumurile publice, nu veți fi sancționați"
- Dosarele de daună în cazul City Insurance pot fi deschise prin Fondul de Garantare a Asiguraţilor
- Cum pot fi reparate maşinile în baza poliţelor RCA de la City Insurance. De ce a rezistat compania pe piaţă, în...
"Am plătit şi urmează să plătim 150 de milioane de euro pentru cele doua companii. Astra şi Carpatica. Deci ne putem aştepta la cel puţin atât. Şi astea sunt doar daunele externe", spune Mădălin Roşu, preşedinte BAAR. În cazul celorlalte două falimente răsunătoare de pe piaţa asigurărilor, companiile Astra şi Carpatica, daunele s-au plătit cu 1% din toate primele de asigurare plătite de fiecare asigurat. Cum City deţine aproape jumătate din piaţă, procentul va creşte semnificativ. "4-5% se vor duce direct catre fonduri", estimează Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
Al treilea mare faliment din domeniul asigurărilor, în ultimii patru ani
Autoritatea de Supraveghere Financiară nu a învăţat nimic din falimentele anterioare. Toate semnele arătau că City e pe acelaşi drum: compania a încercat chiar să păcălească ASF și să arate că are milioane de euro în conturi. A prezentat documente false şi abia acum s-a aflat. "Acel cont din Elveţia nu există şi acei bani nu existau. Imediat am informat Ministerul Public. Au fost făcute sesizări către Parchetul General, DIICOT, Oficiul de Spălare a Banilor", explică Valentin Ionescu, ASF.
Paradoxal, chiar dacă City e în insolvenţă, tot primeşte bani de la brokeri pentru poliţele vândute până la faliment. "O primă estimare ... În jur de 40 de milioane de euro. O a doua estimare sare de 70 de milioane de euro", mai spune Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR. E al treilea mare faliment din ultimii patru ani al unei mari companii din domeniul asigurărilor. City Insurance a ajuns să aibă afaceri de 500 de milioane de euro şi să deţină 45% din piaţa RCA.