Ce este "oraşul de 20 minute". Proiectul care încurajează mersul cu autobuzul şi lăsatul maşinii acasă pentru a combate poluarea localităţilor
Legea care ne promite că vom ajunge în maximum 20 de minute de acasă la şcoală sau la spital merge la preşedintele Iohannis, pentru promulgare. În câţiva ani ar trebui, teoretic, să uităm de traficul de coşmar, să ne mişcăm rapid pe benzi dedicate mijloacelor de transport în comun, şi să scăpăm de poluare. Specialiştii susţin însă că acest lucru este aproape imposibil.
De Cristina Filip la 11.05.2023, 21:40Proiectul, care în Occident poartă numele de Oraşul în 15 minute, în România a primit o derogare de încă 5 minute. Proiectul Guvernului, trimis acum la promulgare, ar trebui să transforme Capitala şi alte 12 aglomerări urbane în oraşe mai libere, mai verzi, mai nepoluate. Dacă se va implementa, indiferent din ce capăt al Bucureştiului ai pleca, fără maşină, trebuie să ajungi în maximum 20 de minute, la cel mai apropiat spital sau la şcoală.
"E imposibil să ajungi în 20 de minute. La periferie nu au cum să ajungă, spitalele sunt mai mult în centru şi nu ştiu în ce măsură s-au construit şcoli şi grădiniţe în cartierele rezidenţiale."
Cristina Filip, reporter Observator: "Suntem în cartierul Greenfield de la marginea sectorului1. Cel mai apropiat spital este CF2, la 11 km. De aici putem ajunge cu autobuzul 203, unul dintre ele pleaca acum din staţie, este 12:15, teoretic următorul va ajunge în 20 de minute."
Timp suficient să citeşti presa sau să te bucuri de un episod din serial.
Cristina Filip, reporter Observator:" Exact 20 de minute. De aici şi până la spital avem 25 de minute, va trebui să coborâm la staţia Casa Presei."
Am urmat autobuzul şi şoferul pare să fi avut o cursă norocoasă.
Cristina Filip, reporter Observator: "La fix ora 13 autobuzul a ajuns în faţa spitalului. S-a încadrat în timpul estimat de aplicaţie nu şi în conceptul oraşului de 20 de minute. Mai mult, nu vorbim nici despre o oră de vârf în trafic."
Problemele acestui proiect
"DN1 dimineaţa e tot blocat. Am avut şi întârzieri de o jumătate de oră la Piaţa Presei pe 203 şi la 204, tot aşa, ieri, o jumătate de oră de întârziere."
Situaţia se repetă pe toate traseele.
Reporter: "Dumneavoastră unde ajungeţi în 20 de minute?"
Localnic: "Cred că undeva pe la Charles de Gaulle. Între două staţii poţi să stai şi un sfert de oră, 10 minute, depinde de aglomeraţie."
Prin legea care urmează să fie semnată şi de preşedinte, autorităţile locale vor fi obligate ca până în 2026 să creeze în toată Capitala benzi speciale pentru autobuze şi troleibuze, lucru greu de realizat.
Ionuţ Ciurea, reprezentant al asociației Pro Infrastructura: "Asta înseamnă demolări, înseamnă scandal, înseamnă relocare de utilităţi, înseamnă foarte mulţi bani şi timp Dumnezeu cu mila. Foarte rare sunt locurile unde bulevardele sunt deja mari
Proiectul guvernului prevede şi reducerea poluării în zonele centrale prin interzicerea circulaţiei maşinilor poluante.
Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2: "Ar trebui să fie posibil să facem acest lucru. Eu am văzut în Bucureşti cum a eşuat o astfel de iniţiativă. Pare că această iniţiativă legislativă reia toate defectele. Ţinem minte ce s-a întâmplat cu taxa oxigen. Implementarea ei este extrem de dificilă."
În plus, până în 2040, cel puţin jumătate dintre autobuze vor trebui să fie electrice.
Ionuţ Ciurea: "La modul realist pentru România, nu! Nici măcar pentru oraşele mari. Mai uşor este într-un oraş mic care se focalizează pe o formă sau alta de energie verde."
Primul pas spre oraşul de 20 de minute trebuie făcut rapid. Până la finalul acestui an, autorităţile rebuie să se asigure că oamenii au de mers cel mult 500 de metri până staţiile de autobuz şi că nu aşteaptă acolo mai mult de 20 de minute.