Codul QR de pe alimentele româneşti, privit cu teamă de unii producători: "Ar însemna falimentul din ziua doi". Rolul etichetei inteligente
Plafonarea adaosului comercial la produsele româneşti aduce şi alte schimbări în magazine. Apar etichetele "inteligente". Fiecare aliment produs la noi în ţară va avea pe ambalaj un cod QR. Aşa vei putea verifica pe loc originea ingredientelor. Trei sferturi dintre români spun că preferă produsele autohtone, chiar dacă sunt mai scumpe.
De Ingrid Tîrziu la 01.06.2024, 19:54- EDIŢIE SPECIALĂ Observator. Primele EXIT POLL-uri ale Alegerilor Prezidenţiale, ora 21:00, LIVE la Antena 1
- COMPARAŢIE. Prezenţa la vot pe ore în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 2014, 2019 şi 2024
Scanat cu orice telefon inteligent, codul QR va oferi toate informaţiile despre produs. "Prin scanarea codului QR ar urma să vedem concentraţia ingredientelor dintr-un produs şi provenienţa lor. De exemplu, în cazul acestui borcan de zarzavat făcut în România, dacă unul dintre ingrediente nu este un produs românesc, atunci nu mai poate fi etichetat ca fabricat aici", arată Ingrid Tîrziu, reporter Observator.
Cod QR pentru alimentele româneşti
Ministrul Agriculturii crede că eticheta inteligentă va opri înşelătoriile de la raft. Cele mai multe plângeri vizează produsele lactate. "Vor scana şi vor spune foarte clar cât reprezintă lapte, cât reprezintă grăsimi vegetale. E un unt foarte scump pe piaţă", a declarat Florin Barbu, ministrul Agriculturii.
Ionuţ Grama, proprietarul unei băcănii cu produse autohtone şi producător de conserve româneşti, se teme însă de noile prevederi din legea la care lucrează Ministerul Agriculturii. Crede că plafonarea adaosului comercial şi obligaţia de a pune etichete inteligente îi va distruge afacerea.
- Produsele româneşti, mai ieftine după plafonarea preţurilor. Semnalul de alarmă tras de experţi: "Ar fi un...
- Alimentele românești intră pe lista produselor cu prețuri plafonate. Când ar putea fi gata noua ordonanță
- Preţuri plafonate pentru toate alimentele româneşti. Adaosul comercial nu va putea depăşi 20%
"Ar însemna falimentul din ziua doi"
"Codul QR este un lucru care îngreunează activitatea economică a producătorilor, vorbim de o infrastructură pe care nu ştim cum o asigură statul, cine oferă suportul pentru acele link-uri. 20% adaos în contextul în care noi avem undeva la 28-30% cheltuieli operaţionale ar însemna falimentul din ziua doi", spune Ionuţ Grama, proprietar băcănie.
Alţi producători văd, însă, în codul QR de pe etichete şansa de a atrage noi clienţi: cei amatori de tehnologie şi interesaţi în detaliu de ingrediente. "Oferă automat clientului mai multe informaţii despre produs, cum ar fi autenticitate, origine, compoziţie, este totodată inovativ pentru că această tehnologie ajunge să conecteze utilizatorii cu această informaţie", consideră Anda Panaite, producător de lactate.
"Noi suntem oricum cu telefonul în mână tot timpul şi verificăm tot. Adică eu mă uit cel puţin pe etichetă", spune un român. Legea pentru plafonarea adaosului comercial la produsele româneşti ar putea fi aprobată în cel mult o lună, anunţă ministrul Agriculturii.