Etichete înşelătoare într-un mare lanţ de supermarketuri: legume care au două ţări de provenienţă
Roşii cu dublă origine: România şi Turcia. Şi ardei tot cu două ţări de provenienţă: România şi Polonia. Se întâmplă, aşa cum au descoperit reporterii Observator, cel puţin într-un mare lanţ de supermarketuri. Practica nu doar că induce în eroare clienţii, ci încalcă şi legea. Doar că autorităţile aşteaptă sesizări de la consumatori ca să dea sancţiuni.
De Redactia Observator la 25.10.2024, 20:11Dacă ne uităm pe eticheta de ardei gras dintr-un magazin, putem observa că la ţara de origine apar două state: Polonia şi România. Nu e singurul exemplu. Tot la raionul de legume găsim legume pentru supă care au dublă origine: sunt şi din România şi din Turcia. Din cele două ţări provin şi ardeii kapia şi roşiile vândute în acelaşi lanţ de magazine.
"E o bazaconie, o minciună. Ne face să nu mai ştim care-i dreapta, care-i stânga. Sau sunt turcii peste noi din nou? Nu se poate să laşi să scrie acolo 2 ţări. Cum? Le aduce în România, le duce în Turcia", spune un client.
"Nu este normal. Nici nu ştim ingredientele, conţinutul, gradul de pesticide. M-ar pune pe gânduri şi probabil nu aş cumpăra", spune un alt client.
Speicaliştii spun că singura soluţie pentru clienţi e să reclame neregulile
- Noi reguli pentru ţăranii care îşi vând produsele în pieţe. Etichete pentru fructe şi legume, ca la supermarket
- Afacere pornită din lenea consumatorilor. Hoţii fură PET-urile cu sigla SGR din pubele şi fac sume mari zilnic
- De ce renunţă tot mai mulţi români la produsele eco. Adevărul din spatele etichetelor bio
"Normal că se încalcă legea. Cum poate să fie un produs şi de colo, şi de colo. Acum a fost produs în Turcia, a ajuns în România...Când apar astfel de lucruri, semnul de întrebare vine şi spune...produsul respectiv are toate normele pentru Uneiunea Europeană din punct de vedere al pesticidelor, al îngrăşămintelor, modul de trasabilitate sau nu?", spune Sorin Mierlea, preşedinte Infocons.
"Nu este legal să fie expuse aceste etichete pentru că induce consumatorul în eroare. Când vedem o eroare sau o greşeală într-un magazin să întrebăm managerul de ce există această etichetă dublă", spune Fabius Antal, expert nutriţie.
Protecţia Consumatorilor aşteaptă sesizări de la consumatori
"Este posibil ca aceste produse să fie importate din una sau cealaltă ţară şi să fi fost o greşeală de etichetare a produselor. Etichetarea trebuie să fie exactă şi să prevadă ţara de origine, fără a induce în eroare consumatorul. Astfel de abateri sunt sancţionate de ordonanţa de urgenţă 21/1992, respectiv articolul 18, putând fi sancţionat amendă contravenţională de la o mie la 10 mii de lei", spune Sebastian Hotca, preşedinte interimar ANPC.
Şi nu e tot: în magazine sunt produse cu eticheta UE şi non UE.
Şi la lactate, brânzeturi sau mezeluri se întâmplă acelaşi lucru. Contactati de Observator, reprezentantii lanţului de supermarketuri nu au oferit, până acum nicio explicaţie.