Taxa pe sticlele reutilizabile, o necunoscută pentru angajații magazinelor
A început epopeea taxei de 50 de bani pe sticlele reutilizabile. Legea e deja în vigoare, doar că în magazine puţini au auzit de ea. Într-un experiment, reporterii Observator au vrut să vadă cum se aplică schimbările.
De Redactia Observator la 01.04.2019, 21:41A început epopeea taxei de 50 de bani pe sticlele reutilizabile. Legea e deja în vigoare, doar că în magazine puţini au auzit de ea. Într-un experiment, reporterii Observator au vrut să vadă cum se aplică schimbările.
Producătorii trebuie să scrie pe etichetă dacă ambalajul este reutilizabil, iar taxa să fie evidenţiată pe bonul fiscal.
Într-un tur al magazinelor, echipa Observator nu a găsit niciun spaţiu de depozitare, nici angajaţi care să cunoască noua lege.
"Foarte bună! Foarte bună! La mine se strâng sticle întregi şi le arunc şi mă doare sufletul. Foarte bună!", este reacţia clienţilor la auzul veştii că, de acum înainte, pot aduce sticlele goale înapoi în magazin.
80% dintre sticlele vândute de magazinele mari ar trebui revalorificate
Începând de ieri, doar cele de un litru şi de 0,3 litri se vând cu o taxă de 50 de bani. Sumă pe care cumpărătorul o poate primi înapoi când se prezintă la casă cu sticla goală şi cu bonul fiscal, pe care ar trebui să scrie că recipientul poate fi valorificat.
Potrivit legii, până în 2021, 80 la sută dintre sticlele vândute în magazinele cu o suprafaţă mai mare de 400 de metri pătraţi ar trebui să fie retrimise la producători pentru a fi folosite din nou.
Pentru asta, magazinele ar trebui să aibă spaţii de depozitare.
George Bădescu, director Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România: Ca orice proces care se află încă la început, probabil va fi nevoie de o anumită peridoadă de timp. Este foarte posibil să fie nevoie şi de anumite reglaje fine.
În prezent, producătorii de bere din România reutilizează aproximativ 20 la sută din sticle, respectiv pe cele primite înapoi de la baruri şi restaurante.
Julia Leferman, director general Asociaţia Berarii României: Pentru ca acest sistem să aibă succes şi să ajungă cu adevărat la consumator, este important ca reţelele de magazine din comerţul modern să dezvolte mecanismele prin care să recupereze aceste ambalaje
În viitor, nu doar sticlele, dar şi ambalajele de metal sau de plastic ar trebui să fie returnate şi să ajungă înapoi la producător.