Lista furnizorilor de energie care ar fi trimis facturi greşite către români. ANRE a demarat un control
ANRE a demarat acţiuni de control la principalii furnizori de energie electrică şi gaze naturale pentru a verific dacă aceştia au respctat obligaţiile privind plafonarea preţului final şi a consumului aferent peroadei de acordare a compensaţiei.
De Cornel Preda la 12.01.2022, 15:01Câte 7 furnizori de energie electrică şi gaze naturale au intrat în atenţia ANRE, în scandalul facturilor compensate la energie.
ANRE a demarat acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale pentru a verifica următoarele aspecte:
- respectarea obligației privind emiterea de facturi care să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației;
- respectarea obligației de transmitere, în termenul legal, a răspunsului la reclamațiile consumatorilor referitoare la facturi și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului;
- respectarea obligației de emitere a facturii cu decontul final de lichidare în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul legal;
Furnizorii de energie electrică verificați sunt:
- Consecinţe grave dacă românii nu îşi plătesc facturile, fie ele şi trimise greşit. Florin Cîţu îl...
- Ce trebuie să faci dacă ai primit o factură prea mare la energie. ”Nu aştepta ca statul să îți rezolve...
- Cum verifici dacă factura la energie a fost compensată. Virgil Popescu: "Un singur mare furnizor a emis facturile...
- ELECTRICA FURNIZARE,
- EON ENERGIE ROMÂNIA,
- HIDROELECTRICA,
- ENEL ENERGIE,
- ENEL ENERGIE MUNTENIA,
- CEZ VÂNZARE,
- TINMAR ENERGY.
Furnizorii de gaze naturale verificați sunt:
- ENGIE ROMÂNIA,
- EON ENERGIE ROMÂNIA,
- ENEL ENERGIE,
- ENEL ENERGIE MUNTENIA,
- PREMIER ENERGY,
- ENERGIA GAS & POWER,
- GAZ VEST.
Ce trebuie să facă românii care au primit facturi greşite sau au neclarităţi
"Clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.
În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată", informează ANRE.
ANRE recomandă clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele:
- să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
- să solicite citirea lunară a contorului;
- să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
- să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;
- să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;
- să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.
"Precizăm că, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.
De asemenea, consumatorii pot depune petiții pentru aspecte care țin de încălcarea cadrului de reglementare și a legislației primare incidente, prin intermediul rubricii Petiții pusă la dispoziție la pagina noastră de internet http://www.anre.ro/ro/contact/depunerea-unei-petitii", mai spune ANRE.
Florin Cîţu şi ministrul Energiei, îndemnuri contradictorii către populaţie
Preşedintele PNL, Florin Cîţu, l-a contrazis pe ministrul Energiei, Virgil Popescu, şi le-a cerut românilor să îşi plătească facturile la energie, chiar dacă sunt greşite.
Florin Cîţu îi îndeamnă pe români să respecte legea şi să plătească facturile la energie, chiar dacă acestea sunt greşite. Liderul PNL îl contrazice astfel pe ministrul Energiei, liberalul Virgil Popescu, care ieri îi încuraja pe români să nu achite aceste facturi, întrucât ele au fost remise ilegal.
Ministrul Energiei, Virgil Popescu (PNL), a declarat că românii ar trebui să nu plătească facturile greșite la energie electrică, respectiv pe cele care nu respectă legea plafonării și compensării. "Evident, dacă vine următoarea factură și aceea nerefăcută, eu cred că până la urmă se poate merge la retragerea licenței acelui furnizor care nu respectă legea, pentru că nu poți să te joci cu nervii oamenilor, nu poți să te joci cu oamenii”, a spus, marți, Virgil Popescu.
Ce alte soluţii au românii?
Consumatorii care consideră că facturile la electricitate şi gaze sunt prea mari ar trebui să le conteste la ANPC, la Consiliul Concurenţei sau în instanţă, nu să aştepte ca statul să le rezolve problema, a afirmat, miercuri, Gheorghe Piperea, preşedintele Asociaţiei Parakletos privind protecţia consumatorilor, într-o conferinţă de presă, potrivit Agerpres.
"Faceţi plângeri, cât mai multe posibil, la ANPC şi la Consiliul Concurenţei, pentru că ceea ce se întâmplă sunt practici anticoncurenţiale, monopoliste, vi se impun nişte preţuri excesive, care vă ruinează. Acest lucru este un fapt anticoncurenţial, conform legislaţiei în materie de concurenţă", a spus Piperea.
Cum verifici dacă factura la energie a fost compensată
Virgil Popescu, ministrul Energiei, a anunţat că un singur mare furnizor a emis până în 15 decembrie facturile aşa cum trebuia. Restul s-ar fi "mobilizat" abia după sesizarea lui către ANPC şi demararea mai multor controale.
Ministrul Energiei, Virgil Popescu a declarat că "pentru lunile noiembrie şi decembrie, la nivelul consumatorilor casnici, 80% au beneficiat de plafonare la energie şi în jur de 60% la gaze naturale" şi a arătat că aşteaptă raportul ANPC privind furnizorii care nu au emis facturile cu compensare şi plafonare, iar pentru cei care nu au respectat legea se poate ajunge până la ridicarea licenţei.
”Probabil că acest lucru s-a făcut în urma sesizării mele către ANPC şi a controlului care este încă în desfăşurare. Din datele pe care le am până acum, un singur mare furnizor a fost pregătit, şi a emis facturile aşa cum trebuie, cum scrie în lege”, a mai afirmat Popescu.
Ministrul a anunţat că se pregătesc şi după data de 1 aprilie scheme de ajutor pentru consumatorii casnici, pentru a reduce TVA de la 19% la 5%, în paralel cu scoaterea din preţul energiei electrice a bonusului de cogenerare şi a tarifului de certificate verde, proiectul de OUG urmând să intre în şedinţa de Guvern cît mai curând.
"În factura care vine fiecăruia acasă există o rubrică de plafonare şi compensare. Există şi facturi care nu au nici compensare şi nici plafonare. Ce înseamnă asta? Fie factura este greşită, fie preţul este suficient de jos.
Să faci aceeaşi greşeală, înseamnă că nu ai ce să cauţi în această piaţă. Mi se pare că îţi baţi joc de oameni. Şi acest lucru trebuie să înceteze", a mai explicat Virgil Popescu.