Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Ce trebuie să faci dacă ai primit o factură prea mare la energie. ”Nu aştepta ca statul să îți rezolve problema”

Pentru că în ciuda promisiunilor de compensare şi plafonare, mulţi oameni au primit în continuare facturi uriaşe la energie, Guvernul încearcă acum să repare acest haos. Cei care au plătit deja sumele integrale vor beneficia de regularizări. În plus, autorităţile au anunţat şi o nouă schemă de ajutor din luna aprilie. "Contestaţi facturile mari la ANPC sau în justiţie, nu aşteptaţi ca statul să vă rezolve problema" le transmite celor afectaţi Gheorghe Piperea, preşedintele Asociaţiei Parakletos privind protecţia consumatorilor.

de Redactia Observator

la 12.01.2022 , 12:44

Ce trebuie să faci dacă ai primit o factură prea mare la energie. ”Nu aştepta ca statul să îți rezolve problema” Ce trebuie să faci dacă ai primit o factură prea mare la energie. ”Nu aştepta ca statul să îți rezolve problema” - Shutterstock

Consumatorii care consideră că facturile la electricitate şi gaze sunt prea mari ar trebui să le conteste la ANPC, la Consiliul Concurenţei sau în instanţă, nu să aştepte ca statul să le rezolve problema, a afirmat, miercuri, Gheorghe Piperea, preşedintele Asociaţiei Parakletos privind protecţia consumatorilor, într-o conferinţă de presă, potrivit Agerpres.  Virgil Popescu, ministrul Energiei, a anunţat marţi că furnizorii nu îşi pot bate joc de români şi a lăsat de înţeles că acei consumatori care nu au primit facturi compensate ar trebui să nu le plătească.

”Bombardaţi-i cu zeci de mii de astfel de petiţii”

"Faceţi plângeri, cât mai multe posibil, la ANPC şi la Consiliul Concurenţei, pentru că ceea ce se întâmplă sunt practici anticoncurenţiale, monopoliste, vi se impun nişte preţuri excesive, care vă ruinează. Acest lucru este un fapt anticoncurenţial, conform legislaţiei în materie de concurenţă.

Articolul continuă după reclamă

Nu vă răspunde ANPC în timp util, nu vă răspunde Consiliul Concurenţei, bombardaţi-i cu zeci de mii de astfel de petiţii şi la un moment dat cineva în Parlament va sesiza acest lucru şi va lua măsuri, va putea spre exemplu să decidă demiterea întregului Consiliu al Concurenţei pentru inacţiune. Pentru că, dacă e vorba de o masă mare de oameni nemulţumită, nu ai cum să ignori acest lucru. Şi factorul politic, dacă va vedea că este un fluviu de astfel de reclamaţii, va sesiza în sfârşit că este o problemă şi că se poate reglementa situaţia în baza legii actuale", a spus Piperea.

Pe acelaşi subiect

Potrivit acestuia, compensarea oferită de la bugetul de stat pentru facturile la energie şi gaze este nesemnificativă. "Aceasta este soluţia la care trebuie să apelaţi, nu ceea ce spune ministrul Energiei, nu să refuzaţi pur şi simplu să plătiţi. Puteţi refuza să plătiţi, dar să obţineţi o astfel de îngheţare a facturilor, în baza unor acţiuni pe care să le faceţi în justiţie sau în faţa ANPC", a continuat Piperea.

Trei tipuri de clauze care pot fi considerate abuzive

El a dat exemplu de trei tipuri de clauze care pot fi considerate abuzive: actele adiţionale care intră automat în vigoare dacă utilizatorul nu trimite un răspuns, debranşarea în 30 de zile şi facturile de regularizare. Piperea a povestit că personal a primit o factură de regularizare din 2018, a întrebat acum trei luni ce este cu ea şi nu a primit niciun răspuns până acum.

"Consumatorul este mult prea insignifiant pentru corporaţia respectivă pentru a fi luat în seamă. Doar atunci când acţionezi energic cu plângeri în justiţie şi la ANPC te bagă în seamă. Acţionaţi şi s-ar putea să aveţi o şansă să rezolvaţi problema, nu aşteptaţi ca statul să vă rezolve problema", a arătat reprezentantul asociaţiei privind protecţia consumatorilor.

TVA la utilităţi ar trebui să fie de zero până când trece pandemia, a mai spus el.

Cum vom recupera banii din facturile deja plătite

Guvernul încearcă să repare haosul facturilor uriaşe la energie. Facturile trimise oamenilor fără compensare şi plafonare vor fi refăcute. Cei care le-au plătit deja vor beneficia de regularizări. Iar autorităţile au anunţat şi o nouă schemă de ajutor din luna aprilie.  Toţi cei care au plătit facturi umflate la energie, fără compensări, îşi vor primi banii înapoi, este promisiunea Guvernului. Iar cei care au ales să nu plătească facturile vor primi alte facturi, de data asta reduse, tot potrivit guvernului. 

Din aprilie va intra în vigoare o nouă schemă de ajutor pentru că expiră plafonarea şi compensarea facturilor la energie.Concret TVA-ul de 19% va scădea la 5% iar consumatorii nu vor plăti certificatele verzi și nici bonusurile de cogenerare. Cumulat, asta înseamnă o reducere de aproximativ 25%. De exemplu, pentru un consum mediu lunar de 125 kWh în aprilie un consumator ar urma să plătească  în jur de 208 lei.

Dar în urma noii scheme de compensare consumatorul ar urma să plătească aproximativ 156 de lei. Așadar o reducere de aproximativ 50 de lei. Toate aceste calcule sunt estimative pentru că nu știm prețul mediu la energie din luna aprili. În plus aceasta este o măsură doar pentru facturile la electricitate. Pentru facturile la gaze, guvernul nu a anunțat deocamdată nimic concret, a transmis reporterul Observator Lucia Cujbă. 

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Comentarii


Întrebarea zilei
Vă consideraţi dependent de telefonul mobil?
Observator » Ştiri economice » Ce trebuie să faci dacă ai primit o factură prea mare la energie. ”Nu aştepta ca statul să îți rezolve problema”