Marele obstacol din calea noii linii de metrou Eroilor-Pantelimon de pe Magistrala 5. Când ar trebui să fie gata lucrările
Încep lucrările pentru construirea liniei de metrou Eroilor-Pantelimon, parte din Magistrala Drumul Taberei. Deocamdată, specialiştii fac studii geotehnice pentru că metroul trece prin zona protejată a Capitalei, unde sunt multe clădiri vechi. Autorităţile vor să evite repetarea situaţiei din Eroilor unde asflatul s-a surpat şi o casă s-a dărâmat, din cauza cârtiţelor care săpau în subteran. După experienţa Drumul Taberei, care s-a întins pe 10 ani, nimeni nu ştie când vor fi gata lucrările.
De Alexandra Marin la 01.05.2023, 22:19Celebra Magistrală 5 de metrou, subiect de glume mai bine de un deceniu, revine în atenţia tuturor. Se fac primele demersuri pentru extinderea acestei linii de metou, între Eroilor şi Piața Iancului. Odată ce va fi gata, M5 va face legătura direct între cartierele Drumul Taberei şi Pantelimon. Magistrala este împărţită în 3 secţiuni: Râul Doamnei - Eroilor, care a durat 12 ani, Eroilor - Piaţa Iancului, care ar trebui să înceapă cât de curând şi Iancului - Pantelimon.
Studii şi probleme la metrou
"În momentul de faţă, cine vrea să ajungă de la Eroilor la Pantelimon are de parcurs 10 staţii şi de schimbat metroul o dată. Asta înseamnă mai bine de 35 de minute. Când magistrala 5 va fi gata, vor fi doar 5 staţii de parcurs, ceea ce înseamnă ca timp doar 15 minute", spune Alexandra Marin, reporter Observator.
Marea provocare este cum va fi construită această linie care trece prin zona protejată a oraşului. La suprafaţă sunt multe clădiri vechi de patromoniu, care stau să cadă. "Deci nu pot să mergi razant cu fundaţia clădirilor pentru că s-ar putea să ai probleme ca la Eroilor. Ştiţi că la Eroilor, Drumul Taberei - Eroilor, pe prima secţiune a magistralei, au fost probleme cu o casă şi cu asfaltul, partea carosabilă s-a lăsat", aminteşte Ionuţ Ciurea, director Pro Infrastructura.
"Sunt construcţii care, mă rog, unele au nişte probleme de structură, care n-au fost rezolvate, dar cu un proiect corect făcut, bazat pe expertize tehnice serioase, se poate rezolva. Şi avem, încă avem în România specialişti ca să putem face un proiect cum trebuie. Aici e problemă şi de management", crede Gheorghe Pătraşcu, fost arhitect şef al Capitalei.
Numele viitoarelor staţii de metrou
Din cauza clădirilor istorice, nu se ştie încă exact unde vor fi amplasate staţiile de metrou, dar s-a stabilit numele lor: Hașdeu, Cișmigiu, Universitate, Calea Moșilor, Traian şi Piața Iancului. Traseul se întinde pe 5,4 kilometri.
"Pentru M5 am avut o solicitare pentru autorizaţii, foraje, după foraje se face studiul geo, apoi PUZ-ul, apoi autorizaţia pentru construire. În linii mari, noi ne ocupăm de ce e suprateran, adică spaţiile", a declarat Nicuşor Dan, primarul Capitalei.
Când ar trebui să fie gata lucrările
Teoretic, primele trenuri vor circula pe această linie peste cinci ani. Practic însă, e greu de crezut având în vedere istoria Magistralei 5, pe secţiunea Drumul Taberei. Momentan, această magistrală are cei mai puţini călători. Oamenii s-au obişnuit să meargă cu autobuzul sau cu maşina în cei aproape 10 ani cât au aşteptat să se termine metroul.
Acum, reţeaua de metrou a Capitalei se întinde pe 77 de kilometri. Sunt cinci linii magistrale cu 63 de staţii. Marţi, oficialii din Transporturi vor semna constractul de extinere a metroului pentru Magistrala 6, pe linia 1 Mai – Aeroporul Otopeni.