Oraşul din România devenit "raiul" posesorilor de maşini electrice: dezvoltatorii vor construi staţii de încărcare la fiecare bloc. Concluziile specialiştilor
Posesorii de maşini electrice nu ar mai trebui în viitor să ducă lipsă de staţii de încărcare. Cel puţin în teorie, pentru că dezvoltatorii noilor blocuri vor fi obligaţi prin lege să asigure staţii de încărcare chiar în faţa imobilelor. La Cluj-Napoca se întâmplă deja şi orice dezvoltator care cere autorizaţie de construcţie trebuie să prevadă în proiect şi acest lucru.
De Alex Prunean la 18.06.2023, 10:14Oana este din Cluj şi de mai bine de 1 an conduce o maşină hibrid. Şi-ar fi luat una 100% electrică, dar...
Oana Rad, proprietar maşină hibrid: Tocmai pentru că blocul la care locuiesc eu nu avea staţie de încărcat, mi-am luat una hibrid, care se încarcă singură.
Legea care se aplică deja la Cluj
Acest lucru nu ar mai trebui să fie o problemă pentru cei care se mută la casă nouă, pentru că încă de la începutul anului e în dezbatere o ordonanţă care obligă constructorii noilor blocuri să amenajeze şi puncte de încărcare pentru maşinile nepoluante. Legea nu a intrat încă în vigoare, dar la Cluj se aplică deja.
- "Afacerea" cu maşini electrice cumpărate cu "Rabla" şi revândute imediat. Câţi bani fac samsarii la un...
- Șeful Renault critică trecerea la normele Euro 7: Impiedică tranziția către vehiculele electrice
- Producătorii de maşini electrice lucrează la foc continuu: soluţiile găsite pentru crearea unor baterii cu...
Alex Prunean, reporter Observator: Dezvoltatorii noilor blocuri au două posibilităţi: fie instalează la cheie câteva staţii de încărcare şi taxează utilizarea acestora sau pun la dispoziţie doar infrastructura necesară pentru fiecare loc de parcare şi lasă restul în seama locatarilor.
Dezvoltatorii se conformează
Măsura li se aplică tuturor celor care construiesc clădiri cu mai mult de 10 locuri de parcare, dar şi celor care vor să le reabiliteze sau anvelopeze.
Cristina Stanciu, agent imobiliar: Au început să apară, sunt puţini, însă cerere există în momentul de faţă şi sunt convinsă că va mai exista şi în continuare.
Radu Vlas, dezvoltator: S-a accentuat în ultima perioadă acest fenomen, iar dezvoltatorii se conformează pentru a crea cumpărătorilor această infrastructură. Noi, dezvoltatorii, încercăm să acoperim nevoile cumpărătorilor. Nu costul cu infrastructura e atât de mare, cât branşamentul la energia electrică ce trebuie să fie bine dimensionat astfel încât să facă faţă.
Investiţia nu ar fi una costisitoare
Specialiştii în imobiliare spun că noile măsuri nu ar trebui să ducă la scumpirea locuinţelor, investiţia nefiind costisitoare.
Sorin Sucală, agent imobiliar: Nu aş vedea de ce să crească preţul imobilelor, ci în plus să fie un avantaj şi beneficiu în promovare, să atragă mai mulţi clienţi.
În Cluj-Napoca sunt înmatriculate aproape 1.500 de maşini electrice care au la dispoziţie doar 80 de prize publice pentru încărcare, dar numărul continuă să crească. La nivel naţional, numai anul trecut au fost înmatriculate 12.000 de autovehicule pe curent. O staţie de încărcare proprie costă între 500 şi 1.500 euro.