Preţul pe care-l va plăti lumea pentru "dependenţa de cafea". Deja se caută soluţii pentru a salva afacerile
Consumul global de cafea este uriaș, cu două miliarde de cești băute zilnic. Această dependență are un preț mare: defrișări masive, salarii mici pentru fermieri și emisii semnificative de carbon. Pe măsură ce schimbările climatice amenință producția tradițională de cafea, apare cafeaua sintetică.
De Redactia Observator la 06.05.2024, 16:23Cercetările sugerează că aproximativ jumătate din terenurile cele mai potrivite pentru cultivarea cafelei vor deveni improprii pentru acest scop până în 2050, din cauza schimbărilor climatice. În Brazilia, această cifră ajunge la 88%.
Cafeaua sintetică ar putea deveni o realitate
Companii mari folosesc biotehnologia și știința alimentară pentru a crea alternative la cafeaua obișnuită, folosind ingrediente diverse, de la năut la deșeuri agricole reciclate, inclusiv sâmburi de curmale, potrivit The Wall Street Journal. Alte abordări utilizează celule cultivate în laborator din plante de cafea reale.
Una dintre cele mai mari companii alimentare din lume, Cargill, a semnat recent un acord pentru a deveni distribuitorul exclusiv între întreprinderi al produselor fără cacao și fără nuci ale producătorului de cafea fără boabe Voyage Foods.
- Tipul de cafea care poate dăuna sănătăţii. Românii au prins gustul noului trend, însă medicii trag un semnal...
- Industria efervescentă, de sute de milioane de euro, unde aroma înseamnă succes. Bucureştiul aduce o treime din...
- Automatele de cafea şi sucuri şi spălătoriile auto, obligate să emită bon fiscal. Când intră în vigoare...
Dacă aceste companii ajung la un număr suficient de mare de oameni, va fi un caz clasic a ceea ce economiștii și capitaliștii climatici numesc „efectul de substituție”: Pe măsură ce cafeaua tradițională devine mai rară și mai scumpă, consumatorii vor trece la alternative mai ieftine și mai multe.
Cafeaua ar putea fi doar începutul
Iar cafeaua ar putea fi doar începutul. Voyage Foods vinde deja o alternativă Nutella fără nuci și fără cacao. Compania spune că produsul său este comparabil ca preț cu Nutella „adevărată".
Pentru ca oamenii să se convertească de la mărcile pe care le cunosc, trebuie ca schimbarea să nu îi coste nimic, iar înlocuitorul trebuie să aibă un gust bun, spune directorul executiv Adam Maxwell.
„O boabă de cafea verde nu are niciun gust asemănător cu cel al unei cești de cafea pe care o bem și de care ne bucurăm", spune el. „Experiența pe care o avem de la cafea sau de la ciocolată este într-adevăr determinată de procesul folosit pentru a le produce".