Retailerii refuză să prelungească plafonarea preţului la alimentele de bază. Ar putea urma creşteri de peste 20%
Retailerii refuză să prelungească plafonarea preţului la alimentele de bază şi cer un alt mecanism prin care să fie controlate preţurile produselor. Dacă plafonarea nu va fi extinsă, cele 21 aflate pe listă s-ar putea scumpi cu peste 20%.
De Florentina Lazăr la 17.01.2024, 19:47Prelungirea plafonării adaosului comercial la alimentele de bază a fost respinsă de reprezentanţii marilor magazine. La intalnirea pe care au avut-o cu ministrul agriculturii, retailerii au propus crearea unui nou mecanism astfel incat sa nu se mai intervina din 3 in 3 luni in piata concurentiala. Spre exemplu, daca sunt observate fluctuatii mari de pret la un anumit produs dintr-un supermarket sa fie gasita o solutie punctuala.
O decizie finală va fi luată săptămâna viitoare
"Business planurile nu se fac pe 3 luni, e şi o treabă sezonieră. E adevărat, acum e Crăciunul. Mâine e Paştele. Întotdeauna vom găsi o situaţie de genul ăsta", a declarat George Bădescu, preşedinte Asociația Marilor Rețele Comerciale. Măsura şi-a atins obiectivele iniţiale, însă, spun retailerii, acum circumstanţele sunt altele. "Riscul e ca in piata produsele care fac obiectul limitarii adaosului comercial sa devina deficitare, nu pentru ca n-ar exista la nivelul producatorilor, dar nu mai sunt achizitionate de comercianti", a declarat Dan Schwartz, analist economic.
Dacă măsura nu va fi prelungită, telemeaua s-ar putea scumpi cu 16%, pâinea cu 13%, iar preţul strugurilor ar putea fi aproape dublu. Guvernul insistă să prelungească plafonarea cu 3 luni şi chiar să introducă noi produse pe lista cu 21 de alimente. "Vom lua în calcul toate produsele care în perioada sărbătorilor pascale vor fi consumate de români. Trebuie să aducem anumite modificări la aceastră ordonanţă pentru că plafonarea la anumite alimente care vin din import, la care am dat pe tot lanţul 5% adaos comercial, a avut un efect foarte bun", a declarat Florin Barbu, ministrul Agriculturii.
Carnea de miel ar putea fi inclusă, iar preţul ar putea scădea în perioada urmăoare cu până la 10%. Un kilogram de carne de miel se vinde la producător cu 20-22 lei, însă în supermarket-uri preţul este dublu. "Ar creste consumul. Daca agentii economici nu si-ar pune un adaos comercial foarte mare. Pretul ar fi accesibil tuturor consumatorilor", a declarat Ionică Nechifor, crescător oi. Şi cozonacul ar putea rămâne pe listă, potrivit surselor Observator. O decizie finală va fi luată săptămâna viitoare, după noi negocieri între guvernanţi, procesatori şi retaileri.