Şoferii rămân cu preţurile uriaşe pe cap, după ce ASF a amânat în ultimul moment plafonarea RCA. Unele voci cer anularea proiectului
Guvernul amână cu o săptămână adoptarea proiectului prin care RCA-ul să se vândă la preţul de anul trecut. Autoritatea de Supraveghere Financiară trebuie să analizeze toate propunerile venite din partea industriei şi să facă eventuale modificări. În tot acest timp, şoferii plătesc sute bune de lei în plus pentru poliţele obligatorii.
De Mădălina Chiţac la 24.03.2023, 19:30Nicolae Ciucă, premierul României: Mai era hotărârea de Guvern privind plafonarea preţurilor la RCA, document care a fost retras de către ASF.
Şoferii au sperat, Guvernul însă n-a aprobat. Ci a amânat decizia pentru săptămâna viitoare.
Mădălina Chiţac, reporter Observator: După ce a fost scos de pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern, proiectul privind plafonarea tarifelor RCA ajunge, din nou, la ASF. Autoritatea va trebui să-l modifice în aşa fel încât să ţină cont de opiniile venite din partea asigurătorilor. Este posibil ca săptămâna viitoare ASF să vină cu o nouă formă a proiectului, pe care să o prezinte ministerului de Finanţe, iar mai apoi proiectul să ajungă la vot, în Guvern.
Daniel Apostol, purtător de cuvânt ASF: Au fost formulate mai multe observaţii la proiectul iniţial. În consecinţă, ca urmare a acestor observaţii, proiectul a fost retras tocmai pentru a se realiza o analiză a tuturor observaţiilor formulate pe proiectul iniţial.
- De ce a fost retras proiectul de plafonare al tarifelor RCA. Cea mai gravă consecinţă: şoferii nu-şi vor mai...
- Patronatele din asigurări nu sunt de acord cu plafonarea preţurilor la RCA. Ar încălca legislaţia europeană şi...
- Polițele de asigurare emise de Euroins sunt în continuare valabile. Când vor fi anulate
Prețuri mai mari la asigurări auto RCA, până la plafonare
Aşa că cine trebuie până atunci să-şi încheie o asigurare obligatorie, o face la un preţ mult mai mare, în comparaţie cu cel care urmează să fie plafonat. Spre exemplu, un şofer care are vârsta sub 40 de ani şi o maşină cu un motor de 1,4 litri, plăteşte astăzi 1.236 de lei. Acum un an, achita 917 lei.
Mai multe propuneri de modificare a hotărârii privind plafonarea au fost deja transmise către ASF. De la brokeri, transportatori sau chiar Consiliul Concurenţei, care îşi doreşte şi limitarea costurilor service-urilor auto cu reparaţiile.
Ştefan Prigoreanu, preşedinte PRBAR: Să se introducă un preţ de referinţă şi pentru reparaţii pentru că putem ajunge la situaţia absolut ciudată în care un RCA pe un an costă cât o oră de reparaţie la un service şi nu este absolut deloc corect faţă de nimeni.
Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR: Să vină cu tarife practicate de asiguratori în martie 2023, dar înainte de apariţia tarifului de referinţă. Noi asta sperăm. Asta am şi propus-o.
Alţii îşi doresc să se renunţe de tot la plafonare.
Dorel Duță, președinte UNSICAR: Piaţa să fie liberă. Întotdeauna piaţa care este liberă este cea care funcţionează cel mai bine. Noi avem o mare problemă din cauza faptului că nu avem mulţi jucători în această piaţă. Ar fi o mai mare concurenţă şi, automat, preţurile poliţelor de asigurare se aşează pe criterii de piaţă, pe criterii de concurenţă.
Experţii în asigurări spun că plafonarea prețurilor la RCA ar ajuta doar pe moment
Sergiu Costache, expert asigurări: Tarifele vor creşte, ăsta ar fi primul efect după plafonare. În al doilea rând, riscăm să dispară un mare număr de brokeri de asigurare. Estimarea spune că vreo 40% din reţeaua de distribuţie.
Din acest motiv, clienţii nu ar mai urma să primească toate ofertele de pe piaţă şi nu ar mai şti dacă tariful ales e cel mai mic.
<sincron Sergiu Costache, expert asigurări>
<10.22> Va fi greu de pus în practică de către asigurător, va fi greu de controlat de asf şi în niciun caz pentru client nu va fi ceva transparent. Va trebui să se bazeze pe încrederea că aşa se întâmplă.
Noua formă a proiectului privind plafonarea RCA ar putea fi adoptată în şedinţa de Guvern de miercuri.