Taxa auto de mediu ar putea intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026. Șoferii cu mașini vechi, cei mai afectați
Revine taxa auto de mediu. De anul viitor, am putea plăti impozit diferenţiat în funcţie de vechimea şi norma de poluare a maşinii. Măsura, asumată de Guvern la Bruxelles, va avea un impact major, în contextul în care România are al treilea cel mai vechi parc auto din Uniunea Europeană.
De Florentina Lazăr la 07.02.2025, 19:26Impozitul pe mașină se calculează acum în funcție de capacitatea cilindrică. Guvernul pregătește modificări. De la 1 ianuarie 2026, am putea plăti și în funcție de norma de poluare. Proiectul, pregătit de Ministerul Transporturilor, va fi adoptat în acest an. Guvernul nu a stabilit încă pragurile de taxare, dar șoferii nu văd cu ochi buni măsura.
Proprietarul unei mașini cu o capacitate cilindrică de 2.000 cmc, înmatriculată în Capitală, plătește acum impozit de 265 lei. Autovehiculul are o vechime de 11 ani și o normă de poluare Euro 4. Asta înseamnă că șoferul ar putea plăti de la începutul anului viitor un impozit mai mare.
România este plină de mașini vechi
Anul trecut, în România erau peste 1 milion de mașini cu o normă de poluare Euro 2, peste 1 milion și jumătate Euro 3 și aproape 4 milioane Euro 4.
"Dacă te uiți la parcul auto de 9,6 milioane, peste 70% au vechime de peste 20 de ani de la anul de fabricare. De aceea avem marile orașe din România, în special București, printre cele mai poluate din lume, trafic supraaglomerat și, din păcate, asta se întâmplă la costul nostru, al tuturor. Trebuie să descurajăm acest lucru și prin taxarea mașinilor poluante", a spus Iancu Guda, specialist economic Observator.
"Parcul auto al României are o vârstă medie care a crescut la 18 ani, ceea ce e dezastruos, nu numai pentru poluare, aerul pe care îl respirăm, ci și dezastruos pentru securitatea rutieră. Oamenii nu sunt conștienți că, cu asemenea mașini, și vorbim de peste 60% din parcul României, ești în pericol, și tu, și familia ta, și îi pui în pericol și pe oamenii nevinovați de pe stradă", a declarat Dan Vardie, președinte Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile.
În schimbul banilor europeni, România și-a asumat această reformă la Bruxelles. În alte state europene, impozitul pe mașini poluante există deja.
Și guvernul Tăriceanu a introdus o taxă de poluare pentru mașini, transformată apoi în timbru de mediu. Curtea Europeană de Justiție a obligat statul să restituie banii șoferilor, circa 6,5 miliarde de lei. De la 1 ianuarie, și transportatorii vor plăti, în locul rovinietei, o taxă în funcție de numărul de kilometri parcurși.