Mesajul unei învăţătoare despre obiceiul coroniţei împarte ţara în două
Să premiem cei mai buni elevi la final de an în faţa şcolii sau nu? Aceasta este întrebarea care a încins spiritele în aceste zile, mai ales pe reţelele de socializare. În plin sezon al diplomelor şi coroniţelor, o învăţătoare din Bacău a propus ca elevii să nu mai fie premiaţi în public. Discuţia a ajuns până la ministrul Educaţiei, care susţine că tradiţia festivităţilor încurajează competiţia.
De Redactia Observator la 16.06.2022, 20:21La începutul săptămânii, învăţătoarea Ana-Nela Popoveniuc a iniţiat o petiţie online prin care cere ca elevii să nu mai fie premiaţi în faţa şcolii, la final de an. Motivul: pentru cei mai mulţi dintre copii e umilitor.
Ana-Nela Popoveniuc, iniţiatoarea: Le inducem un sentiment de frustrare, le oferim o stimă de simă scăzută. Asta spunem noi în această festivitate cu iz de cântarea României de la sfârşitul anului şcolar în care îi vedem pe copii plecând cu capul în piept şi lacrimi în ochi.
Petiţia s-a viralizat rapid şi a împărţit ţara în două
Petiţia s-a viralizat rapid şi a inflamat spiritele. Profesorul universitar Adrian Papahagi a respins ferm iniţiativa, pe motiv că elimină aprecierea celor merituoşi.
- Mesaje de sfârșit de an școlar. Urări pentru elevi, învățătoare sau profesori
- Calificative "admis" / "respins" în locul notelor la anumite materii. Propunerea ministrului Educaţiei pentru...
- Petrecere la final de liceu pe stadionul din Târgu Jiu: "Fiecare profesor moare de fiecare dată când i se duce o...
Eu sugerez să introducem același principiu și în tenis sau în fotbal. Se dau niște pase, se marchează niște puncte, iar la sfârșit toată lumea ia cupă și coroniță. Doar n-o să discriminăm aiurea, a scris Adrian Papahagi pe pagina sa de facebook.
De cealaltă parte, Dan Oros, şef al departamentului de marketing la Google, spunen că diplomele pe care le-a obţinut pe când era la şcoală nu i-au adus niciun folos real în viaţa profesională.
E îngrijorător dacă un copil învaţă pentru note sau pentru diplome. E şi mai îngrijorător când părinţii pun presiune pe copii pentru aceste clasamente şi diplome emise de un sistem de învăţământ complet eşuat, a scris Dan Oros pe pagina sa de facebook.
Petreceri private, în loc de festivitate de premiere
Pentru cei care lucrează în învăţământ există o cale de mijloc simplă: serbările de final de an să nu mai aibă loc în faţa întregii şcoli, să fie petreceri private, iar notele copiilor să nu fie făcute publice.
Alin Munteanu, profesor de matematică: Cumva e uşor penibil să îi scoţi în faţa careului şi domne, tu ai luat menţiune, tu ai luat premiul nu ştiu care. (...) Prefer o chestie restrânsă, o mini petrecere.
În ceea ce îi priveşte pe copii, un elev de clasa a 8-a de la şcoala generală 56 din Capitală spune că e normal ca elevii muncitori să fie premiaţi.
Elev: Eu sunt de acord nu am nicio problemă, mi se pare normal.
Reporter: Nu te simţi prost dacă tu nu iei coroniţă?
Elev: Nu, pentru că ştiu că ceilalţi au muncit să ia notele alea şi eu nu am muncit. Deci ei merită, eu nu.
Eu sunt de acord pentru că e mândria lor, e munca lor, nu cred că îi descurajează pe ceilalţi, cred că îi motivează. E bucuria lor, spune un părinte.
Câmpeanu: "Festivitățile sunt un aspect tradițional în sistemul de învățământ"
Şi ministrul Educaţiei crede că premierile de la final de an încurajează competiţia.
Sorin Cimpeanu, ministrul Educaţiei: Festivitățile sunt un aspect tradițional în sistemul de învățământ. Sunt un aspect la care ţin mulţi dintre părinţi şi profesori. Pe de altă parte, avem competiţie care trebuie încurajată.
Ana-Nela Popoveniuc, iniţiatoarea: Acest lucru trebuie să se facă în particular. Asta am susţinut. Unii dintre copii şi unii dintre noi oricât am munci, oricât am încerca să excelăm în toate domeniile, dacă sunt 10 materii, nu poţi fi de zece la toate.
Ce spun experţii în educaţie
Experţii în educaţie atrag atenţia însă că fiecare elev trebuie să fie în competiţie cu el însuşi nu cu ceilalţi. Acesta este modul şcolilor din Occident.
Marian Staş, expert în educaţie: Fiecare performanţă individuală e recunoscută, dar nu e comparat Ionescu cu Georgescu. Obiectivul de fapt este să pun în valoare peformanţa reală a fiecăruia dintre noi, iar eu, Marian Staş să fiu mai bun mâine decât cel care am fost azi sau am fost ieri.
Petiţia învăţătoarei din Bacău a strâns până acum peste 2000 de semnături.