Ce s-a descoperit în urma primelor măsurători pe braţul Chilia. Pentru Canalul Bâstroe, România încă aşteaptă un semn de la Ucraina
Avem primele măsurători ale navelor româneşti de pe braţul Chilia, pe partea ucraineană. Informaţiile obţinute de Observator arată adâncimi mult mai mari decât cele oficiale declarate: nivelul apei atinge 9 metri, cu doi metri mai mult decât prevăd convenţiile internaţionale. Acces pe canalul Bâstroe nu avem nici acum, iar mâine oficiali români, ucraineni şi de la Comisia Europeană vor încerca să mai discute încă o dată.
De Redactia Observator la 19.03.2023, 20:19În urmă cu câteva zile, trei ambarcaţiuni româneşti au trecut pe malul ucrainean al braţului Chilia. Observator a intrat în posesia primelor imagini de la măsurătorile navelor noastre.
Din primele informaţii, adâncimea este chiar şi peste 9 metri în mai multe locuri. Cu cel puţin 2 metri mai mult decât ar fi permis de convenţiile internaţionale. Datele sunt culese dintr-o zonă extrem de apropiată de locul unde, la finalul lunii februarie, echipa Observator a filmat draga Ingulsky la treabă.
Pentru un tablou complet al situaţiei, mai e de lucru. Şi e nevoie de acces şi pe canalul Bâstroe. Lucru care nu s-a întâmplat până acum. Navele de la Galaţi pot măsura doar în amonte de Periprava până la Ismail, singurul port pe care ucrainenii îl mai controlează total. Iar accesul la Marea Neagră, prin canalul Bâstroe, vizeză interese strategice clare.
Cristian Diaconescu, fost ministru de Externe: Ucraina este constrânsă de forţa majoră privind necesitatea de a exporta cereale.
- Motivul pentru care Ucraina nu ne dă încă voie să verificăm tot canalul Bâstroe
- Ucraina a dat un acord parțial pentru măsurători pe Chilia, începând de vineri: "Insistăm să primim acces și...
- România trimite primele nave să facă verificări pe Canalul Bâstroe şi mai cere o aprobare de la Kiev. Când...
Reporter: Credeţi că ar putea exista un interes militar?
Cristian Diaconescu: Un stat care se află sub agresiune, în mod evident, are în demersurile sale interne o preponderenţă a interesului militar.
România încă aşteaptă acces pe Canalul Bâstroe
Deci orice metru de apă în plus, contează. Un Bâstroe cu doi metri mai adânc înseamnă încă două mii de tone pe o navă. Adică încărcătura a peste 100 de tiruri. Pentru că, spre exemplu, de la Odessa la intrarea pe canal se poate naviga doar în ape internaţionale. Şi ar fi mult mai ieftin.
Cristian Diaconescu: Astfel de subiecte se tratează confidenţial, se discută din timp. Acum este o ştire publică şi apar dificultăţi în ceea ce înseamnă explicarea, demonstrarea raţiunilor care au stat la baza procesului declanşat de Ucraina.
Aşa că, oficial, pe Bâstroe încă nu se intră, pentru că este periculos.
Ionel Scrioşteanu, secretar de stat în Minsterul Transporturilor: Pe acest canal Bâstroe, au existat acele incidente, cu acele mine cu navele civile şi măsurile de siguranţă trebuie gândite şi să fie mai severe.
Pericolul nu există, însă, pentru nava Hegemann care, de mai bine de o lună, lărgeşte gura de vărsare a canalului Bâstroe în Marea Neagră.