Cele două rute pe care se produc cel mai des turbulenţe. Experţii spun că fenomenul nu apare mereu pe radar
Fixaţi-vă centura de siguranţă! Ne aşteaptă o vară plină de turbulenţe în avioane! Un avertisment clar a fost incidentul de ieri, în care 12 oameni au fost răniţi în timpul unui zbor Qatar Airways, din cauza unui ciclon violent format deasupra Mării Negre. Mai grav, meterologii aeronautici spun că încep să apară tot mai des un anumit tip de turbulenţe care nu po fi depistate de radarele aeronavelor.
De Redactia Observator la 27.05.2024, 19:44Coşmarul trăit de pasagerii din cursa Doha - Dublin a fost amplificat de o furtună de mari dimensiuni formată în zona Mării Negre. Meteorologii şi experţii în aviaţie investighează acum turbulenţele violente. Decisive sunt şi mărturiile pasagerilor.
"A fost foarte înfricoșător, sincer. A durat 10 sau 15 secunde, iar acelea au fost cele mai rele 15 secunde din viața mea", a declarat un pasager.
Turbulenţele violente care au zguduit avionul şi au rănit şase pasageri şi şase membri ai echipajului au fost imposibil de evitat. Avionul de Dublin a fost în locul nepotrivit la momentul nepotrivit. Când a ajuns deasupra Turciei şi s-a apropiat de Marea Neagră, zona era traversată de un ciclon puternic.
Turbulenţele violente şi căderea în gol a aeronavei au fost provocate de un cumul de factori
- A fost decisă majorarea salariului minim cu 400 de lei, de la 3.300 de lei la 3.700 de lei. De când vor intra banii
- Alimentele românești intră pe lista produselor cu prețuri plafonate. Când ar putea fi gata noua ordonanță
- Teroarea trăită de pasagerii din aeronava Qatar Airways. Avionul s-a zguduit timp de 20 de minute: "Am văzut...
În interiorul acestuia, aerul se roteşte cu viteză, iar presiunea este mică în centru şi creşte din ce în ce mai mult spre marginea furtunii. Turbulenţele violente şi căderea în gol a aeronavei au fost provocate de un cumul de factori: rotaţia aerului provocată de ciclon plus curenţii ascendenţi şi descendenţi care se formează deasupra Mării Negre şi în apropierea munţilor.
Cei care se tem de călătoriile cu avionul trebuie să ştie că două dintre rutele cel mai des zguduite de turbulenţe trec pe deasupra Italiei şi Elveţiei. Iar cele mai puternice tulburenţe apar vara, în perioada concediilor, spune şeful centrului meteo de la Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian.
"Sunt anumite studii care au o tendinţă de creștere a apariției turbulențelor, undeva de 14% în perioada verii și toamnei și undeva de 9% iarna și primăvara, în condițiile în care incălzirea globală se menține cu un grad a temeperaturii medii globale. Este o creştere și a frecvenței zborurilor în perioada de vară când marea majoritate a oamenilor își iau concedii și coloborat și cu creșterea instabilității atmosferice, duce la această concluzie de o creştere mai mare a frecvenței în perioada sezonului cald", a declarat Valentin Măgureanu, şef centru de veghe meteorologică.
Cele mai periculoase sunt aşa-numitele turbulenţe de aer clar, care nu apar pe radarul avioanelor, spun experţii.
Aproape 100.000 de avioane sunt afectate anual de turbulenţe, iar numărul incidentelor aviatice provocate de aceste fenomene ar putea creste de trei ori până în 2050.
Săptămâna trecută, un om a murit, iar câteva zeci au fost răniţi în timpul unui zbor Singapore Airlinesc, zguduit de curenţi violenţi. Iar sâmbătă, pasagerii unei curse Turkish Airlines Istanbul - Izmir au trecut printr-o exeprienţă asemănătoare. O însoţitoare de zbor a fost surprinsă de turbulenţe şi rănită grav la spate. Presa turcă a vorbit chiar despre o fractură de coloană vertebrală.