"De aici ne câștigăm existența". Antreprenorii din vama Nădlac, în prag de faliment după aderarea la Schengen
Dacă pentru mulţi dintre noi, aderarea la spaţiul Schengen a fost un moment de sărbătoare, pentru oraşele de la graniţa cu ţările vecine, această schimbare a adus un gust amar. La Nădlac, unde afaceri întregi se bazau pe fluxul constant de maşini, acum se ia în calcul închiderea. Mulţi antreprenori se gândesc deja să pună lacătele pe uşi, în timp ce angajaţii se pregătesc pentru valuri de concedieri.
De Daciana Cordoş la 03.02.2025, 09:19- Schema după care funcţiona reţeaua în Dosarul Nordis, care ar fi obţinut 195 milioane de euro de la clienţi. DETALII la Observator 17:00
- Observator News, lider între aplicaţiile de ştiri din România în ianuarie 2025
Cozile interminabile și nervii șoferilor care traversau vama Nădlac, situată pe DN 7, au devenit, de la 1 ianuarie, doar o amintire. Dacă șoferii nu mai sunt nevoiți să aștepte ore în șir pentru a intra în Ungaria, nemulțumirile antreprenorilor din zonă sunt departe de a se stinge.
Cei care, de-a lungul anilor, și-au construit afaceri în această zonă acum sunt nevoiți ori să strângă cureaua, ori să își ia adio de la munca de-o viață.
"Benzinăriile din zonă își analizează activitatea, își fac un calcul economic, dacă vor rămâne sau nu deschise", spune Mircea Onea, primarul orașului Nădlac. "Sunt case de schimb valutar care nu își mai au obiectul activității și vor fi nevoite să închidă". "Încasările au scăzut considerabil, undeva la 70%", afirmă Jarmila Kromek, administratorul unei tarabe de vignete.
Antreprenorii din vămi, în prag de faliment
Înainte de intrarea în Schengen, vama Nădlac era un punct de trecere intens circulat de mii de camioane și mașini, dar acum, cei care și-au construit afaceri la graniță se confruntă cu o realitate cruntă: nu mai au resurse să-și plătească angajații.
"Există riscul să rămânem fără un loc de muncă. Practic, de aici ne câștigăm existența", spune Niculina Muntean, angajată. "După intrarea în Schengen, transportul a scăzut drastic, fiindcă nu mai vin camioane, ne ocolesc mașinile. Afacerea a scăzut cam la 30-40%", explică Mihai Hegyes, patronul unei benzinării. "Avem opt angajați și probabil nu o să reușim să-i ținem pe toți, așa cum ne-am propus", adaugă Jarmila Kromek.
Dacă odinioară Nădlacul era unul dintre cele mai prospere orașe din zonă, acum a devenit aproape pustiu. Autoritățile visează la o legătură directă cu autostrada, care ar putea revitaliza întreaga zonă. Însă visul pare tot mai greu de realizat, având în vedere că există deja o rută similară la doar câțiva kilometri distanță, în orașul Pecica.