Experţii anunţă scenarii sumbre pentru zboruri: turbulenţe tot mai violente, care durează şi o jumătate de oră
Turbulenţe precum cele care au omorât pasagerul din avionul Singapore Airlines şi au rănit zeci de călători se vor înmulţi şi vor deveni tot mai violente din cauza schimbărilor climatice. Meteorologii specializaţi în aviaţie avertizează că fenomenele ar putea să dureze nu câteva secunde sau minute, ca acum, ci chiar şi o jumătate de oră. Mărturiile supravieţuitorilor din cursa de coşmar sunt îngrozitoare. 58 de oameni sunt încă internaţi în spitale, cu răni grave.
De Alin Stan la 22.05.2024, 20:11Rănit şi în stare de şoc, acest pasager povesteşte iadul prin care a trecut în timp ce avionul se zguduia din toate încheieturile.
"Am dureri foarte mari, a fost atât de înfricoşător! Nu cred că o să mai zbor prea curând!", a mărturisit speriat unul dintre călători.
Experţii în aviaţie analizează informaţiile din cutia neagră a avionului şi mărturiile pasagerilor. Trebuie să afle ce trebuie să schimbe industria aeronautică pentru a face faţă mai bine turbulenţelor puternice.
Imaginile terifiante ale zborului unde o persoană a murit
- "Vă iubesc pe toți". Mesajul tulburător trimis de un bărbat familiei, după ce a crezut că o să moară la...
- Unde se afla singurul pasager care a murit în urma incidentului în care a fost implicat avionul Boeing devastat de...
- Imagini de la bordul avionului Boeing devastat de turbulenţe severe. "Oameni răniți la cap, sângerau din urechi"
Imaginile filmate după aterizarea forţată în Bangkok arată violenţa turbulenţelor care au zguduit timp de trei minute avionul cu 229 de oameni la bord. Băutură, mâncare, obiecte personale. Toate împrăştiate. O mulţime de pete de sânge peste tot. Majoritatea răniţilor nu purtau centura de siguranţă când a început haosul.
Frica de zbor atinge apogeul când avionul intră într-o zonă de turbulenţe. Adică atunci când zboară prin curenţi de aer care se ciocnesc la viteze diferite. Aeronava începe să vibreze şi să piardă altitudine din cauza golurilor de aer care se formează. Oamenii de ştiinţă clasifică turbulenţele în trei niveluri. Cele uşoare, în care doar simţi că centura de siguranţă se strânge uşor, dacă eşti aşezat. Turbulenţele moderate, însă, fac să zboare prin cabină obiectele neasigurate şi cu greu poţi să îţi mai ţii echilibrul dacă eşti în picioare. Lucrurile devin cu adevărat grave la turbulență severă, care este mai puternică decât gravitaţia. Dacă nu ai centura, poate să te arunce din scaun şi să provoace răni grave – de exemplu, să îţi rupă oasele.
Numărul turbulenţelor s-ar putea tripla în următorii ani
Astfel de situaţii vor fi tot mai dese, spun experţii în meterologie aeronautică.
"Există studii care arată că frecvenţa raportărilor de turbulenţă a crescut în ultimii 40-50 de ani. Turbulenţele severe care au fost raportate de zborurile Transatlantice au crescut cu peste 50%", spune Liviu Buzdugan, specialist meteorologie aeronautică.
La fel se întâmplă şi pe rutele aglomerate de peste Statele Unite, Europa, Orientul Mijlociu și Atlanticul de Sud. În medie, pasagerii au de suferit acum 10 minute când avionul trece acum printr-o zonă cu turbulenţe, dar durata s-ar putea tripla şi ea.
Turbulenţele, coşmarul oricărui pilot
Pilot cu peste 30 de ani de experienţă, Cezar Osiceanu descrie turbulenţele ca pe coşmarul oricărui comandant: "Am mai avut o situaţie în care un cărucior de servit masa a fost luat pe sus, a lovit tavanul fuselajului şi s-a reintors rănind puternic doi pasageri."
"Noi primim instrucţiuni de la piloţi şi ne anunţă că trecem printr o zona cu turbulenţe, iar noi în acel moment intrăm în cabina de pasageri, siguranţăm cabina, siguranţăm pasagerii şi verificăm ca ei sa aiba centurile de siguranta cuplate", spune Andreea Fried, însoţitor de bord.
Aproape 65.000 de avioane trec, anual, prin turbulenţe moderate în Statele Unite, iar cam 5.500 se confruntă cu turbulenţe severe. Asta costă companiile aeriene până la 500 de milioane de dolari pe an din SUA, daune şi întârzieri provocate de aceste fenomene.