Ia urbană şi pantofii cu motive româneşti, reinterpretate cu mândrie de tinerii designeri
De la podiumurile de modă, la satele româneşti. În orice colţ am privi, găsim tradiţia care dăinuie de mii de ani. Tinerii sunt cei care poartă cu mândrie ia urbană, pantofi şi accesorii cu motive româneşti.
De Redactia Observator la 01.12.2018, 22:11De la podiumurile de modă, la satele româneşti. În orice colţ am privi, găsim tradiţia care dăinuie de mii de ani. Tinerii sunt cei care poartă cu mândrie ia urbană, pantofi şi accesorii cu motive româneşti.
Alexandru Ilinca e unul dintre ultimii opincari autentici din România. La cei 64 de ani ai săi, a redescoperit meşteşul învăţat în copilărie de la tatăl său.
ALEXANDRU ILINCA, opincar: Casa avea doua camere la tara, una bucatarie, una in care stateam noi. si taca miu se scula de dimineata pe la 3, 4, si eu, copil mai sensibil, cum esti, se auzea mereu cum batea cu ciocanul, sa dea gauri asa, ritmul ala mi-a ramas in memorie, in creier toata viata. si acum il am.
După o viaţă în care a fost croitor, s-a dedicat, la pensie, tradiţiei. În atelierul său din Nucşoara, Vâlcea, colecţionează opinci. Are peste 100 de perechi mai vechi de 100 de ani.
ALEXANDRU ILINCA, opincar: O opincă din roată de maşină de la dacia 1100. masinile romanesti au fost Daciile 1100. E din anvelope. Aici am o opincă cunoscută numai în basme, din fier. Opinca din fier, e adevărată. Chiar a existat! Da, uite, are şi uzură. E confectionata din două părţi. Uite, asta a purtat-o fierarul. Sau nevastă-sa, că e numar mai mic.
Alexandru Ilinca îi învaţă şi pe tineri să confecţioneze opinci cu mâna lor. Cei mai încântaţi au fost câţiva americani. Nici noi n-am rezistat tentaţiei.
ALEXANDRU ILINCA, opincar: Luăm pe grupe câte două, băgăm nojiţa, tragem şi o strangem, dar nu strângem prea mult că îngustam şi nu mai intră piciorul.
Măiestria lui Alexandru Ilinca a trecut şi graniţele României. Meşterul a făcut opinci pentru prinţul Charles. Dar a avut ocazia să strângă mâinile şi preşedintelui Macron şi ale soţiei acestuia, atunci când au fost în vizită la Muzeul Satului. Cu astfel de ambasadori, portul popular românesc a ajuns sursă de inspiraţie şi pentru marii designeri ai lumii. De-a lungul vremii, l-am regăsit în colecţiile Yves Saint Laurent, Tom Ford sau Ralph Lauren. Designerul român Adrian Oianu luptă pentru identitatea românească zi de zi.
ADRIAN OIANU, designer: Dacă mă întrebi pe mine acum dacă ştiu pe cineva care mai coase, de exemplu, o ie, îţi spun că sper că în Oltenia, o doamnă dintr-un sat de lângă Caracal pe care am cunoscut-o eu acum 5 ani şi care avea 80 de ani, sper să trăiască şi să mai coasă un pic.
Ca să nu lase arta portului popular să se piardă, designerul Adrian Oianu a readaptat-o.
ADRIAN OIANU, designer: Gândul meu a venit de la cum pot să te fac pe tine, Andreea, să porţi o ie fără să îmi degradezi o piesă veche de 100-150 de ani. Cum fac să traduc această imagine într-o altă piesă care să te facă pe tine o fată tânără să o porţi, să nu te simţi îmbrăcată într-un costum popular.
Andreea Berecleanu poartă cu mândrie creaţiile tradiţionale reinterpretate de tinerii designeri.
ANDREEA BERECLEANU: Văd aceste haine tradiţionale reinterpretate cu multă, foarte multă migală, muncă şi respect pentru tradiţie şi cred ca acest respect pentru tradiţie, interpretat, mai mult sau mai puţin, asta pot să aprecieze artistii, pentru ca de asta au talent.
Costumul popular a ajuns, astfel, nu doar în garderoba străinilor, ci şi a tinerilor noştri.
Pentru puţinii meşteri populari care ne-au mai rămas, a renăscut astfel speranţa că noua generaţie va duce tradiţiile mai departe.