O navă cu 3.000t de uree a eşuat la 40km de Vama Veche, pe 20 septembrie. Ministrul bulgar al Mediului a recunoscut că apa este poluată
Alertă la mare! O navă plină cu 3.000 de tone de îngrăşăminte, a eşuat la 40 de kilometri de Vama Veche. Timp de o săptămână, autorităţile bulgare s-au invitat una pe alta să intervină. Vremea s-a stricat, iar valurile puternice riscă să spargă nava de stânci, iar asta ar putea provoca un dezastru ecologic.
De Andreea Filip la 02.10.2021, 20:26Nava Vera Su, sub pavilion Panama, este încărcată cu trei mii de tone de uree, un îngrăşământ folosit în agricultură. Vaporul a plecat din Ucraina pe 18 septembrie şi trebuia să ajungă la Varna. Pe 20 septembrie, echipajul turc a transmis un semnal SOS.
Răzvan Popescu, biolog: Nava a eşuat la Tyulenovo din cauza unei manevre greşite, mai precis a neefectuării unei corecţii de curs.
Şase zile, autorităţile bulgare nu au luat nicio măsură.
Andreea Filip, reporter Observator: Misiunea de salvare este una extrem de dificilă, marea este agitată. Valurile sunt foarte înalte, iar relieful stâncos face aproape imposibiăl interveţia.
Ministrul bulgar al Mediului a recunoscut că apa este poluată
În a opta zi, navele sosite să descarce ureea de pe Vera Su au fost filmate vărsând, din greşeală, o cantitate mare de îngrăşământ în apa mării. Scafandrii amatori au filmat de jur împrejurul navei, iar Ministrul bulgar al Mediului a recunoscut că apa este poluată.
Operaţiunile au fost sistate, iar directorul Administraţiei Maritime din Bulgaria a fost demis, după ce a pretins că încărcătura navei nu e toxică.
Adrian Bâlbă, biolog: Ureea nu este o substanţă propriu-zis toxică, este un fertilizant. Este, însă, o substanţă care arde tot ce înseamnă viaţă, întrucât este extrem de alcalină. Dacă s-ar elibera această cantitate de uree în mare, într-un perimetru destul de larg ar muri tot.
Într un final s-au luat şi primele măsuri concrete.
Andreea Filip, reporter Observator: O dronă militară a autorităţilor bulgare survolează zona zi şi noapte. Poliţiştii sunt pe poziţii, securizează zona, iar puţin mai departe sunt şi pompierii, cei care stau aici zi şi noapte şi au grijă ca cei din echipaj să primească tot ce au nevoie.
Darin Dimitrov, comisar Departamentul de Pompieri Kavarna: Construim structuri cu ajutorul cărora să îi putem evacua pe membrii echipajului, dacă ne vor cere acest lucru.
Răzvan Popescu, biolog: Important este ca toată cantitatea respectivă să fie, dacă se poate, extrasă din navă şi depozitată la loc sigur pe uscat.
Adrian Bâlbă, biolog: În zona respectivă chiar sunt mulţi delfini şi este mare păcat că ei vor trebui să se îndepărteze, să plece de acolo unde nu o să mai fie multă vreme peşti.
Echipajul turc refuză să părăsească nava
Echipajul turc refuză să părăsească nava, armatorul e de negăsit, aşa că autorităţilor bulgare nu le-a rămas decât să stea şi să aştepte pe ţărm vremuri mai bune.
Andreea Filip, reporter Observator: Pompierii bulgari au improvizat o tiroliană, la capătul căreia se află o plasă, astfel încât echipajul să poată fi salvat în caz de urgenţă.
Adrian Bâlbă, biolog: Curenţii, în această perioadă, din fericire pentru noi, care suntem plasaţi la nord de această situaţie, curenţii merg pe direcţia nord-sud, în consecinţă, puţin periculos pentru noi.
În Bulgaria s a creat o celulă de criză care să gestioneze situaţia, autorităţile încearcă să stabilizeze nava cu ajutorul unor ancore, iar când vremea se îndreaptă speră să o poată goli şi, ulterior, repune în circulaţie.