Podul rutier de la Cernavodă intră în reparații, după patru decenii în care doar s-au făcut lucrări de mântuială
Unul dintre cele mai vechi si, în acelaşi timp, unul dintre cele mai circulate poduri rutiere din țară intră în reparații capitale. Curând, ne dau asigurări responsabilii de la drumuri. Podul de la Cernavodă e acum într-o stare deplorabilă. De când a fost construit și până astăzi, s-au făcut doar cârpeli, deși, la fiecare trecere, noi plătim taxă de pod. Banii însă se pierd pe drum.
De Alexandra Marin la 26.02.2021, 20:34- Podul rutier de la Cernavodă va fi reabilitat, iar perioada de execuţie a lucrării este de 24 de luni.
- Odată cu lucrările, vor începe și restricțiile, dar CNAIR dă garanții că acestea nu vizează şi sezonul estival.
Din depărtare, într-un decor parcă extras din filme, gropile nu se văd. De aproape, se simt. Este podul de la Cernavodă. Are 1,6 kilometri lungime, pe două sensuri de mers şi nu a fost reparat din vremea comunismului. Gropi, crăpături, balustrade ruginite, iar lista problemelor de aici pare nesfârșită.
Într-un final, Compania de Drumuri, a semnat un contract de reabilitare a şoselei de peste Dunăre.
Programul de reabilitare nu reprezinta altceva decât primele lucrări care se fac pe partea rutiera a podului de la Cernavoda din ultimii 38 de ani. In ultimele 4 decenii, singurele intervenii au fost clasicele plombe. Asta e motivul pentru care nu felul în care se prezintă azi podul trebuie criticat, ci responsabilii care l-au lasat să ajungă în acest stadiu.
Podul peste Dunăre, o lucrare de interes național
Ba chiar, putem vedea cu ochiul liber că în anii '80 se folosea asfalt de calitate, atâta timp cât aproape jumătate de secol nu s-au făcut decât lucrări mici de uzură. Plombele se fac des și se strică la fel de des. Şi astăzi am găsit muncitorii la treabă de mântuială.
Alexandru Vîlvoi, fondator România fără Gropi: ”Avem doi metri şi deja avem multe probleme, marcajul nu se vede, e acoperit cu mizerie, bordura spartă, iar elementul reflectorizant e nereflectorizant că e plin de praf, fiindă nimeni nu întreţine”.
Traversată anual de sute de mii de mașini, inclusiv în pandemie, această lucrare de interes național reprezintă acum un pericol naţional.
Alexandru Vîlvoi, fondator România fără Gropi: ”În spate ar trebui să fie un trotuar. Dar e găurit, e spart, e nesigur. Iar aceste pietre de pe drum reprezintă viitoare parbrize sparte”.
Taxa de pod ajunge în alte ”buzunare”
Odată cu lucrările, vor începe și restricțiile, dar CNAIR dă garanții că acestea nu vizează şi sezonul estival. În același timp, ne întrebăm de ce nu s-a făcut până acum nimic.
Cu banii de pe taxa de pod, Compania de drumuri strânge anual în jur de 140 de milioane de lei. Și cu toate că îi spune taxă de pod, banii nu se investesc în pod, ci în cu totul alte lucruri, asta în condițiile în care acesta putea fi reabilitat cu banii colectați în doar 7 luni.
Mai exact, 82 de milioane de lei. Banii folosiți pentru reabilitare vor veni din fonduri europene. Am întrebat CNAIR ce face totuși cu milioanele din taxa de pod și, într-un răspuns pentru Observator, ne transmit că sumele enorme colectate sunt folosite, de ani de zile, la repararea altor drumuri şi pentru plata datoriilor companiei. Cu toate că, pentru toate celelalte drumuri, noi plătim rovinietă.
Reabilitarea podului de la Cernavodă va dura 24 de luni şi va începe cândva, la un termen nedeclarat încă.