Proiect: Certificatul verde, obligatoriu pentru personalul medical. Cei care refuză pot fi concediați
Certificatul digital al UE privind COVID-19, care atestă vaccinarea, trecerea prin boală sau testarea, ar urma să devină obligatoriu pentru personalul medical, conform unui proiect al Ministerului Sănătăţii, despre care ministrul Cseke Attila afirmă că se doreşte adoptarea în regim de urgenţă.
De Redactia Observator la 27.09.2021, 18:14Astfel, pentru personalul medical care nu prezintă certificatul digital se suspendă de drept, pentru 30 de zile, contractele în baza cărora îşi desfăşoară activitatea, potrivit news.ro. Suspendarea încetează atunci când angajatul prezintă certificatul digital. După 30 de zile de suspendare, contractul personalului medical în baza căruia îşi desfăşoară activitatea încetează de drept. Măsurile se vor aplica şi pentru personalul IGSU/ISU, IGAv şi al laboratoarelor de analize medicale.
Ministerul Sănătăţii anunţă că a postat în transparenţă decizională proiectul de Lege privind stabilirea unor măsuri în domeniul sanitar, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unităţi publice şi private. Conform documentului, personalul din cadrul unităţilor sanitare cu paturi publice şi private au obligaţia să prezinte un certificat digital al UE privind COVID-19, în vederea desfăşurării activităţii.
Certificatul verde trebuie să ateste îndeplinirea uneia din următoarele condiţii
a) vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete;
- Bilanţ de vaccinare anti-Covid în România, 27 septembrie 2021. 17.986 de persoane vaccinate în ultimele 24 de ore
- Spitalul Pantelimon, copleșit de bolnavi de Covid: Duminică erau mai mulți pacienți care așteaptau un pat decât...
- Managerul Spitalului Judeţean Craiova: 30 de pacienți Covid așteaptă eliberarea unui loc la ATI, doi au murit....
b) se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;
c) rezultat negativ certificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid, pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2, efectuat în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii.
"Vrem să promovăm actul normativ în regim de urgenţă. Aceste măsuri sunt necesare în contextul epidemiologic actual, cu o creştere importantă a numărului de cazuri, când trebuie asigurată siguranţa pacienţilor, dar şi a personalului medical. Sistemul medical, prin excelenţă, se bazează pe ştiinţă, inovaţie şi tehnologie, în care un loc important îl deţin vaccinurile", a declarat Cseke Attila, ministrul interimar al Sănătăţii.
Cei care nu au certificat vor fi suspendați și chiar concediați, iar costurile cu testarea vor fi suportate de angajați
Astfel, personalul din cadrul unităţilor publice care nu prezintă rezultat negativ ce/rtificat al unui test RT-PCR sau al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 va suporta costurile privind testarea, excepţie fiind categoria de personal care face dovada unor afecţiuni care reprezintă contraindicaţie la vaccinare, caz în care costurile de testare vor fi suportate de către angajator.
Pentru unităţile private, costurile privind activitatea de testare împotriva virusului SARS-CoV-2 vor fi suportate conform procedurilor stabilite la nivelul acestora, fie de către angajaţi, fie de către angajator.
"În cazul în care personalul medical nu prezintă certificatul digital al UE privind COVID-19 se reglementează suspendarea de drept, pe o perioadă de 30 de zile, a contractelor în baza cărora îşi desfăşoară activitatea. După cele 30 de zile de suspendare, contractul personalului medical în baza căruia îşi desfăşoară activitatea încetează de drept, iar pentru personalul din unităţile private care cumulează 30 de zile de suspendare, angajatorul poate dispune fie prelungirea suspendării, fie încetarea contractului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea", arată Ministerul Sănătăţii.
Conform sursei citate, în unităţile publice măsura încetării contractului în baza cărora îşi desfăşoară activitatea personalul este necesară pentru a crea posibilitatea încadrării pe acele posturi a altor persoane, în vederea asigurării continuităţii activităţii, ţinând cont de faptul că în unităţile respective numărul total al posturilor este limitat prin acte normative. Responsabilitatea pentru a asigura aplicarea acestor măsuri revine conducerii unităţilor publice şi private.
Potrivit documentului, nerespectarea acestor obligaţii de către conducătorul unităţii respective reprezintă contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei aplicată de către personalul împuternicit din cadrul direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti şi din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat.
În proiect se arată: Conducerea unităţilor publice şi private ia măsurile necesare în vederea verificării certificatelor digitale al UE privind COVID-19 prin intermediul aplicaţiei mobile "Check DCC", precum şi în vederea interzicerii accesului la locul de muncă personalului care nu îndeplineşte una din condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (1).
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), contractele în baza cărora îşi desfăşoară activitatea personalul din unităţile publice şi private se suspendă de drept, pe o perioadă de 30 de zile.
(3) Suspendarea dispusă în condiţiile alin. (2) încetează la data la care personalul prezintă certificat digital al UE privind COVID-19, în vederea atestării îndeplinirii uneia din condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (1).
(4) În situaţia în care personalul din unităţile publice cumulează 30 de zile de suspendare, contractul în baza căruia îşi desfăşoară activitatea încetează de drept.
(5) În situaţia în care personalul din unităţile private cumulează 30 de zile de suspendare, angajatorul poate dispune fie prelungirea suspendării, fie încetarea contractului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea.
Potrivit MS, măsurile din cadrul proiectului de lege se aplică şi în unităţile din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi în cadrul unităţilor subordonate, în cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne şi în cadrul unităţilor subordonate, precum şi în cadrul laboratoarelor de analize medicale.